La Tour presenterar ny afternoon tea med fransk touch och egen house blend

La Tour öppnar återigen upp för afternoon tea med Stockholms mest sceniska utsikt. Denna gång utmanar Pontus Frithiof, Mario E. Moroni och teamet på La Tour den engelska eftermiddagstraditionen och presenterar en ny variant av sin franskinspirerade afternoon tea. För teälskaren återfinns även en ny, alldeles egen house blend som porträtterar La Tour. La Tour Afternoon Tea serveras varje lördag klockan 12.00-15.00.

Lagom till vinterns och mörkrets intåg lanserar Pontus Frithiof och Mario E. Moroni sin efterlängtade afternoon tea på La Tour. Den är allt annat än klassisk och bjuder in till en ny upplevelse av den uppskattade eftermiddagstraditionen. Menyn – Menu Salon de Thé, bjuder på klassiska franska favoriter så som Quiche Lorraine, Créme Vichyssoise, Caille Farcie och Éclair au Chocolat samt Chariot des Délices (en vagn fylld med hemgjorda minibakverk). I teutbudet presenteras en ny spännande house blend, skapad och framtagen av Mario E. Moroni.

Te är en underskattad dryck här i Sverige. Internationellt sett är te en vanlig dryck för alla tillfällen, inte minst till mat och desserter då te, precis som andra drycker, kan förhöja smakerna. Jag ogillar ordet te-sommelier, men precis som en sommelier matchar vi teet med maten för att maximera smakupplevelsen. Vi har tagit fram tre olika blandningar varav en är för La Tour. Det har varit väldigt roligt och lärorikt att skapa egna blandningar och det ska bli spännande att höra vad våra gäster tycker om teet i kombination med våra nya rätter på menyn, säger Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier La Tour/Le Bar.

La Tour House Blend är ett elegant te med en kraftig och något maltig smak, som består av svart te från Ceylon och Assam. Mario och The Tea Centre of Stockholm har tillsammans skapat tre unika teblandningar för verksamheterna La Tour och La Girafe. La Girafe House Blend har smak av kryddor och blommor från det mångkulturella Frankrike och det tredje teet är ett elegant frukostte med inslag av citrus.

La Tour tar emot för afternoon tea i Salongen varje lördag mellan klockan 12.00-15.00. Om man önskar en egen sittning för afternoon tea kan La Tours tre chambre séparèe bokas för sällskap på 6-12 personer.

Menu Salon de Thé
Quiche Lorraine - fransk tartelett fylld med lök, comtéost och lardo
Crème Vichyssoise - soppa på stekt purjolök, potatis, ostron, morotskräm och champagne
Caille Farcie - vaktel med kastanj- och ankleverfärs, roscofflök och crêpes Vonnassiennes
Èclari au Chocolat - Éclair fylld med kräm på fransk Valrhonachoklad och vaniljglass
Chariot des Délices - ett urval av bakverk och små sötsaker från Cecilia Nordström

La Tour House Blend

Pris La Tour Afternoon Tea: 1 095 SEK.

Champagne på glas, pris 220-380 SEK : Billecart Salmon, Heriot eller SA Valentin Leflaive.

helene.airijoki@spoilconcept.com

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 12 verksamheter. De helägda verksamheterna är La Tour och Le Bar i DN-huset och Pontus Catering, Event & Arena, som även står för mat- och dryckesutbudet på Solvalla. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest: Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm samt Americkan Express Lounge, Mondo och La Girafe som öppnar på Stockholm-Arlanda Airport Terminal 5 under 2024. Dessutom öppnar La Girafe även i Uppsala och i Stockholm City 2025

Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier La Tour/Le Bar