Pontus Frithiof firar 25 år på toppen och blickar framåt

I år firar Pontus Frithiof 25 år som kock, krögare och entreprenör och restaurangkoncernen växer stadigt. Framgångarna grundar sig i kvalitet, uthållighet, ett starkt entreprenörskap och stort mod, som Pontus utvecklat genom åren. Jubileumsåret kommer att markeras av olika aktiviteter i verksamheterna. Koncernens resa och visioner för framtiden presenteras i en specialproducerad jubileumsfilm.

Pontus Frithiof och Mario E Moroni

Pontus Frithiofs kulinariska resa började 1987 när Erik Lallerstedt tog den då 15-årige Pontus under sina vingar som lärling på Eriks i Gamla Stan. 12 år senare fick Pontus, som 27-åring, möjligheten att ta över lokalerna och öppnade Pontus in the Green House, som snabbt blev Sveriges bästa och mest omtalade restaurang. Samma år bildades bolaget, Pontus Group, som har vuxit till en koncern med 125 anställda och en årlig omsättning på cirka 130 MSEK (2023).

Under åren har Pontus fått flera prestigefulla utmärkelser som årets krögare, utsedd till supertalang av Veckans Affärer och tilldelats Gastronomiska Akademins guldmedalj.

Under dessa 25 år har vi arbetat under devisen att inget är omöjligt. Nyckeln till framgång och det som driver mig är uthållighet, viljan att våga utvecklas och satsa, där kanske ingen gör det, samt att alltid ha personalen med mig.  Vi har den lägsta personalomsättningen i branschen och av de få som väljer att testa något nytt så återvänder många efter några år. Förändringar ser jag som en nödvändighet för både mig och mina verksamheter för att vidga vyerna och vara den restaurangkoncern vi kan och vill vara, säger Pontus Frithiof.

Pontus sitter aldrig still och har alltid ögon och öron öppna för nya möjligheter, satsningar och samarbeten. För att nämna ett par av de stora satsningarna som gjorts och som Pontus och kompanjonen Mario E. Moroni drömt om var en bra flygplatsrestaurang, vilket förverkligades 2016 med Pontus in the Air på Arlanda. Det andra var drömmen om en powerdining-upplevelse, som saknar motstycke, som resulterade i La Tour med Le Bar som införlivat deras vision om hur en restaurangupplevelse ska vara.

2024 blir inget undantag, nu i februari startar samarbetet med Nacka Strand Möten & Event, där Pontus Group har ansvaret för all mat- och dryckesservering och under mars och april öppnar La Girafe med 250 sittplatser och den nya American Express Lounge by Pontus Frithiof på Arlanda terminal 5. Nästa år slår La Girafes andra systerkrog upp dörrarna till bankpalatset på Stora torget i Uppsala.

Fr.o.m. denna vecka lanseras GW:s Nyktra Pilsner i dagligvaruhandeln och på utvalda restauranger, barer och hotell, där Pontus står som initiativtagare och ambassadör tillsammans med författaren och kriminologen Leif G.W. Persson, ansiktet utåt, och entreprenören Torsten Jansson med Kosta Bryggeri.

- Vi är mycket stolta över våra 25 år. Vi har gjort en jubileumsfilm som ska förmedla en känsla för det vi har skapat och var vi är på väg. 25-årsfirandet kommer att märkas av under hela 2024 hos oss. Nu ser vi fram emot 25 nya år av möjligheter. Inget torn är för högt att bestiga, avslutar Pontus Frithiof.

Jublileumsfilm, DubbelW och Identity Works

helene.airijoki@spoilconcept.com

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 12 verksamheter. De helägda verksamheterna är La Tour och Le Bar i DN-huset och Pontus Catering, Event & Arena, som även står för mat- och dryckesutbudet på Solvalla. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest: Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm samt American Express Lounge, Little Italy och La Girafe som öppnar på Stockholm-Arlanda Airport Terminal 5 under 2024. Dessutom öppnar La Girafe även i Uppsala och i Stockholm City 2025.

I år firar Pontus Frithiof 25 år som kock, krögare och entreprenör och restaurangkoncernen växer stadigt. Framgångarna grundar sig i kvalitet, uthållighet, ett starkt entreprenörskap och stort mod, som Pontus utvecklat genom åren. Jubileumsåret Koncernens resa och visioner för framtiden presenteras i en specialproducerad jubileumsfilm.

Under dessa 25 år har vi arbetat under devisen att inget är omöjligt. Nyckeln till framgång och det som driver mig är uthållighet, viljan att våga utvecklas och satsa, där kanske ingen gör det, samt att alltid ha personalen med mig. Vi har den lägsta personalomsättningen i branschen och av de få som väljer att testa något nytt så återvänder många efter några år. Förändringar ser jag som en nödvändighet för både mig och mina verksamheter för att vidga vyerna och vara den restaurangkoncern vi kan och vill vara.
Vi är mycket stolta över våra 25 år. Vi har gjort en jubileumsfilm som ska förmedla en känsla för det vi har skapat och var vi är på väg. 25-årsfirandet kommer att märkas av under hela 2024 hos oss. Nu ser vi fram emot 25 nya år av möjligheter. Inget torn är för högt att bestiga.