Pontus Frithiof fokuserar på nyetableringar och släpper Pocket till Nordrestkoncernen

Report this content

Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof släpper varumärket Pocket till Nordrestkoncernen och väljer samtidigt att vässa samarbetet mellan parterna. Från och med juni 2023 läggs ett ännu starkare fokus och engagemang på á la carte-restaurangerna.

Portrtt Pontus Frithiof

Från och med juni i år så släpper Pontus Frithiof varumärket Pocket med etableringar i Solna, Göteborg och på Lidingö till Nordrestkoncernen. Pontus blir inte längre inblandad i dessa lunchrestauranger och en naturlig följd blir att tillägget ”By Pontus Frithiof” försvinner. Nordrest kommer att fortsätta att utveckla Pocket-konceptet i egen regi och etablerar, redan under 2023, en ny Pocket-restaurang på Arlanda Sky City.

Förändringen med Pocket påverkar inte det framgångsrika samarbetet mellan parterna som istället fortsätter att öka i takt och kraft. La Girafe på Kungsholmen får, i slutet av 2023, sällskap av La Girafe på Alrlanda Terminal 5 och, under våren 2024, av en La Girafe på Stora torget i Uppsala. Sedan 2021 så driver man också gemensamt Mondo och Pontus! i Sälen, i Hundfjället samt PicPoc i Ulriksdal.

Pontus Frithiof  arbetar ständigt med att förbättra utbudet och uttrycket, samt höja kvaliteten och servicen i sina verksamheter. Här ingår även att stärka teamet genom att vara en bra arbetsgivare, i takt med att verksamheterna växer, samarbetena blir fler och världen förändras. Under våren är ambitionen att växla om för att vässa utbudet och kvaliteten ytterligare och satsa fullt ut på á la carte-restauranger.

– Med dessa förändringar förbättrar vi våra gemensamma möjligheter och fokuserar mer på att tillföra där vi gör störst skillnad. Vårt DNA kommer från klassisk á la carte och det är därför naturligt att nu lägga mer tid på dessa verksamheter. Samtidigt har lunchkrogsmarknaden fått förändrade förutsättningar sedan pandemin och Nordrest är mycket kompetenta inom dessa verksamheter. Därför känns det helt naturligt att de nu tar över Pocket från oss, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare av Pontus Group

Heléne Airijoki
helene.airijoki@spoilconcept.se

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 21 verksamheter. De helägda verksamheterna är Pontus in the Air som är beläget på Stockholm-Arlanda Terminal 5 samt den nya power dining-restaurangen La Tour i DN-huset, som i mars får en egen exklusiv och modern bar - Le Bar. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och koncernen Nordrest: de populära Pocket by Pontus-restaurangerna i Stockholm, på Lidingö och i Göteborg, Tidningshuset by Pontus, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm, La Girafe på Kungsholmen och Mondo, Pontus! i Sälen samt en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället. Pontus Frithiof är kock, krögare och entreprenör. Han blev känd 1999 för Pontus in the Green House, som utsågs till Sveriges bästa restaurang. Han har under åren mottagit utmärkelser som årets krögare, årets affärskrog samt tilldelats Gastronomiska Akademins Guldmedalj. Pontus har gett ut två kokböcker.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Med dessa förändringar förbättrar vi våra gemensamma möjligheter och fokuserar mer på att tillföra där vi gör störst skillnad. Vårt DNA kommer från klassisk á la carte och det är därför naturligt att nu lägga mer tid på dessa verksamheter. Samtidigt har lunchkrogsmarknaden fått förändrade förutsättningar sedan pandemin och Nordrest är mycket kompetenta inom dessa verksamheter. Därför känns det helt naturligt att de nu tar över Pocket från oss.
Pontus Frithiof, grundare och ägare av Pontus Group