Pontus Frithiof och Di Gasell inleder jubileumssamarbete

I år markerar både Pontus Frithiof och Dagens industris prestigefulla Gaselltävling sina 25-årsjubileum. Under höstens Gaselltävlingar med prisutdelningar i Umeå, Göteborg, Malmö och Stockholm kommer deltagare och gäster att få njuta av specialkomponerade 25-årsmenyer signerade Pontus Frithiof.

Sedan 2000 har Dagens industri uppmärksammat Sveriges snabbast växande företag genom Gaselltävlingen, landets mest prestigefyllda entreprenörstävling. I år, när tävlingen firar 25 år, kommer de mest drivna företagarna att kämpa om topplaceringarna, samtidigt som de och inbjudna gäster får avnjuta Pontus unika jubileumsmeny.

Det är en stor ära att få vara en del av Gaselltävlingen, särskilt i år när även tävlingen firar 25 år. Jag blev verkligen glad när Dagens industri bad mig att skapa festliga menyer för årets evenemang, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.

Pontus firar i år också 25 år som framgångsrik kock och entreprenör. Genom olika aktiviteter har restaurangkoncernen uppmärksammat jubileet, och höstens Gaselltävlingar blir en av höjdpunkterna. Under tävlingarna kommer Pontus med team att servera utvalda favoriträtter som representerar ett kvarts sekel av passion och innovation. Pontus framgångar bygger på kvalitet, uthållighet, entreprenörskap och mod – egenskaper som har präglat hans karriär.

Nyckeln till framgång är att våga satsa och utvecklas, även där andra tvekar. Som entreprenör brinner jag för företagande och ser fram emot att vara en del av Gaselltävlingen, där vi får möjlighet att bjuda deltagarna på våra mest älskade rätter från de senaste 25 åren. Gasellgalan i Stockholms stadshus blir extra festlig med en särskild jubileumsmeny, säger Pontus Frithiof.

Gaselltävlingen, arrangerad av Dagens industri, är Sveriges främsta tillväxttävling och hyllar företag som utvecklar och utmanar sina branscher. Genom noggranna kriterier och en omfattande urvalsprocess utses vinnare från 21 län. Finalen, Gasellgalan, hålls i Stockholms stadshus och är en storslagen kväll med bankettmiddag, underhållning och inspirerande talare. Under kvällen delas hederspriser ut till Årets kvinnliga Gasell, Årets Impactgasell och Årets Internationella Gasell. Dessutom koras Årets Supergasell, det vill säga det bästa företaget, som vuxit snabbast i Sverige under de senaste tre åren.

Årets Gasellturné och gala blir något alldeles extra med vårt gemensamma 25-årsjubileum. Vi är glada över att ha Pontus och hans team med oss under hela turnén. Hans passion och erfarenhet kommer att inspirera oss både från scenen och på tallriken, säger Rebecka Forsman, affärsområdeschef för Di Gasell på Dagens industri.

Om Di Gasell

Dagens industris tävling Di Gasell är Sveriges mest prestigefulla entreprenörstävling, som sedan år 2000 har uppmärksammat och hyllat de snabbast växande företagen i landet. Tävlingen, som årligen samlar några av Sveriges mest drivna och innovativa företagare, syftar till att belöna dem som inte bara visar imponerande tillväxt, utan också bidrar till ett starkt och dynamiskt näringsliv. Di Gasell har blivit en symbol för entreprenöriell framgång och en plattform för att lyfta fram Sveriges framtida företagsledare. gasell.di.se

Om Pontus Frithiof

Pontus Frithiofs kulinariska resa tog sin början 1987 då han som 15-åring blev lärling hos Erik Lallerstedt på restaurang Eriks i Gamla Stan. Tolv år senare, vid 27 års ålder, fick Pontus möjlighet att ta över lokalerna och skapade då Pontus in the Green House, som snabbt blev en av Sveriges mest omtalade och hyllade restauranger. Samma år grundade han Pontus Group, ett företag som har vuxit till en koncern med 125 anställda och en årlig omsättning på cirka 130 miljoner kronor (2023). Genom åren har Pontus mottagit flera prestigefyllda utmärkelser, däribland titeln Årets Krögare, utnämningen till Supertalang av Veckans Affärer, och Gastronomiska Akademins guldmedalj. pontusfrithiof.com

helene.airijoki@spoilconcept.com

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 12 verksamheter. De helägda verksamheterna är La Tour och Le Bar i DN-huset och Pontus Catering, Event & Arena, som även står för mat- och dryckesutbudet på Solvalla. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest: Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm samt American Express Lounge och La Girafe på Stockholm-Arlanda Airport Terminal 5 samt Little Italy som öppnar sen höst 2024. Dessutom öppnar La Girafe även i Uppsala och i Stockholm City 2025.

I år markerar både Pontus Frithiof och Dagens industris prestigefulla Gaselltävling sina 25-årsjubileum. Under höstens Gaselltävlingar kommer deltagare och gäster att få njuta av specialkomponerade 25-årsmenyer signerade Pontus Frithiof.

Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group
Rebecka Forsman, affärsområdeschef för Di Gasell på Dagens industri