Pontus Frithiofs nya restauranger på SkiStar Lodge Hundfjället - Mondo och Pontus! i Sälen

I december gör krögaren och entreprenören Pontus Frithiof, tillsammans med Thomas Dahlstedt och hans restaurangkoncern Nordrest, entré i fjällvärlden med två nya restauranger och en stor tillhörande bardel på SkiStars nya toppmoderna resort i Sälen – SkiStar Lodge Hundfjället. Restaurangerna får olika inriktningar och utbud, men gemensamt för dem är Pontus dna med en avslappnad och ombonad atmosfär, generöst och inkluderande. SkiStar Lodge Hundfjället och krögarens restauranger, Pontus! i Sälen och Mondo by Pontus Frithiof öppnar den 9 december 2021.

Mondo och Pontus! i Sälen är namnen på Pontus Frithiofs och Nordrests två restauranger på SkiStar Lodge Hundfjället. SkiStars nya lodge ligger centralt på Hundfjällstorget med bästa ski-in-ski-out-läge. Restaurangernas koncept skiljer sig, vilket gör att det finns något för alla, men gemensamt är Pontus tydliga dna med god vällagad mat, snabb och professionell service.

På Pontus! i Sälen kommer gästerna mötas av en varmt ombonad internationell lodge-atmosfär, där den lugna svenska fjällvärlden möter det uttrycksfulla Nordamerika – Sälen goes Colorado. Menyn kommer erbjuda ett brett utbud av rätter, där grillen och sashimi blir tongivande tillsammans med ett minst lika omfattande vin- och champagneutbud, signerat Pontus Groups chefssommelier Mario E Moroni. I restaurangen finns även en generöst inbjudande bar för en sofistikerad after ski med servering direkt från champagnevagn.

Mondo, som betyder världen på italienska, blir ett spännande ”family-style-koncept”, med rätter från olika delar av världens kök – ett sharing-koncept för alla tillfällen, för hela familjen eller kompisgänget. Mondo bjuder in till härligt fjällhäng, spännande, väntat och oväntat, men framför allt gott. I Mondos bar erbjuds gästerna en mer traditionell, fartfylld after ski med puls från dj:s och där dryckesutbudet med öl, shots och kvalitativa viner och drinkar serveras på glas.

– Vår ambition är att göra något som ingen annan gör i fjällen. Vi ska skapa två moderna, spännande restaurangupplevelser för SkiStar Lodge Hundfjällets gäster och destinationens besökare. Mondo och Pontus! i Sälen kommer att gå hand i hand med lodgens internationella karaktär och känsla. Nu närmar vi oss öppningen med stormsteg och bordsbokningen för vintersäsongen är öppen. Vi ser fram emot att träffa både gamla och nya Pontus-gäster på plats, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.

Den 9 december öppnar SkiStars nya lodge i Sälenfjällen, SkiStar Lodge Hundfjället – en internationell fjällresort med toppmodernt boende samt Pontus Frithiofs och Nordrests två fantastiska restauranger med hög mysfaktor. SkiStar Lodge Hundfjället kommer att rymma bland annat 153 rum, 786 bäddar, konferensutrymmen, spa, gym, SkiStarShop och restaurangerna Mondo och Pontus! i Sälen. Dessutom finns sedan tidigare Skandinaviens modernaste 8-stolsexpresslift, utförsåkning och nedfarter för alla nivåer samt utökade snösystem samt närheten till Sälen-Trysils flygplats, Scandinavian Mountains Airport.

Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är helhetsupplevelsen med bra kvalitativt boende, smakupplevelser på destinationens restauranger minst lika viktigt idag som sköna och utmanande nedfarter i skidsystemen för alla i familjen. SkiStar Lodge Hundfjället är vår hittills största satsning på högklassigt boende på en av våra destinationer. Tillsammans med Pontus och Thomas team kommer vi erbjuda gäster och besökare på något som de tidigare inte har upplevt i den svenska fjällvärlden, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef Skistar.

Sedan 2015 har Pontus Frithiof, ägare och grundare Pontus Group, och Thomas Dahlstedt, huvudägare till Nordrest, haft ett nära samarbete. Formerna för samarbetet har under åren varierat, men de senaste åren har ett franchise-liknande upplägg formats, där Nordrest är avtalspart och ansvarar över den dagliga driften medan Pontus sätter sitt signum och dna genom att utforma koncept och menyer med kvalitet, skapa synlighet och fingertoppskänslan mot gäst.

Om SkiStar
Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St. Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen, baserad på försäljningen av SkiPass, är i Sverige 53 %, i Norge 17 % och totalt i Skandinavien 41 %. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien vill SkiStar skapa minnesvärda fjällupplevelser med fokus på alpin skidåkning vintertid och en aktiv semester på sommaren. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av fjällanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. För mer information, se https://www.skistar.com/sv/

Bordsbokning på Mondo by Pontus Frithiof:

Bordsbokning på Pontus! i Sälen:

Logibokning SkiStar Lodge Hundfjället:

För ytterligare information, bilder eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept, e-post: helene.airijoki@spoilconcept.se eller telefon: + 46 73 385 03 19.

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar AB, e-post: petra.hallebrant@skistar.com
eller telefon: +46 280 841 60

Pressbilder:

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 21 verksamheter. De helägda verksamheterna under Pontus in the Air på är belägna på Stockholm-Arlanda Terminal 5 samt den nya power dining-restaurangen La Tour i DN-huset. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest och de populära Pocket by Pontus-restaurangerna i Stockholm, på Lidingö och i Göteborg samt Pocket Café i DN-skrapan, Tidningshuset by Pontus, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm, La Girafe på Kungsholmen och den 9 december 2021 öppnar Mondo och Pontus! med samt en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället. http://pontusfrithiof.com

Pontus Frithiof är inte enbart kock och krögare, utan även en sann entreprenör och anhängare av förändring och förnyelse. Samtidigt håller han hårt i sitt företags grundläggande värden: kvalitet, omtanke, personlighet, humor och en nypa flärd. En Pontus-upplevelse ska innehålla allt detta, och såklart riktigt god mat!

Pontus Frithiof mottog 2003 Gastronomiska Akademiens guldmedalj. Kokboken Pontus by the Book belönades 2006 med priset för bästa kokboksdesign vid Gourmand World Cookbook Awards samt ett silverägg i kategorin Design 2005.

December 2019 lanserades Pontus andra kokbok, Husmanskost - svenska smaker tolkade av Pontus Frithiof och Tor Stålhandske. Kokboken är ett modernt referensverk – en kärleksförklaring, en arbetsbok och en historisk nöjesresa med 185 recept om det svenska matarvet och husmanskost. Boken har redan utsetts till "Winner Sweden" i kategorin "Chefs" av Gourmand Awards samt erhållit ett silverägg i kategorin "Förpackningsdesign" i Guldägget 2020. Sommaren 2021 tävlar Husmanskost internationellt om titeln "Best in the world".