• Prevas/

Axis-Shield tog hjälp från Prevas för att vidareutveckla avancerad analyskassett

Prevas har framgångsrikt avslutat ett utvecklingsprojekt till Axis-Shield PoC i Oslo. Uppdraget var att ta fram en ny testkassett till deras test- och analysinstrument Afinion. Den nya testkassetten kommer att mäta kolesterol-, HDL-kolesterol-, LDL-kolesterol-, samt triglyceridvärden och beräknas komma ut på marknaden under 2012.

Den nya testkassetten som har 8 brunnar rymmer fler kemikalier jämfört med den gamla testkassetten med 5 brunnar, vilket möjliggör att det går att genomföra mer komplicerade analyser. På ett enda blodprov kan man få fram upp till fyra olika värden på blodfetter. Mätning av blodfetter är viktigt för att diagnostisera olika vällevnadssjukdomar.

- Vi är mycket nöjda med Prevas del i framtagningen av den nya testkasseten om 8 brunnar för vår Lipidpanel. Olika dellösningar som tagits fram under projektets gång kan även användas för att förbättra vår existerande testkassett med 5 brunnar, säger Arve Strömsheim projektledare på Axis-Shield PoC i Oslo.

- Vi har arbetat med Axis-Shield PoC sedan 2002 och har under denna period byggt upp ett stort förtroende och gott samarbete med kunden. I det här projektet har vi kompletterat kundens kompetens inom kemi och mjukvaruutveckling med vår mekanikerfarenhet inom högvolymproduktion av plastdetaljer, säger Jonas Mann chef för affärsområdet Produktutveckling på Prevas.

Inom utveckling av avancerade medicintekniska produkter, bioteknik och in vitro diagnostik, har Prevas en i Europa ledande position. Genom åren har Prevas utvecklat flera prisvinnande produkter åt kunder i Norden, Europa och USA.

Kort om Afinion
Afinion AS100 är ett avancerat multitestinstrument för Point-of-Care analys av blod och urin utvecklat av Axis-Shield PoC i samarbete med Prevas. Instrumentet kombinerar snabba provsvar med hög säkerhet och är mycket lättanvänt. Instrumentet har vunnit Guld i Medical Design Excellence Award, ett prestigefyllt designpris för medicintekniska instrument.

Jonas Mann, Affärsområdeschef Produktutveckling Prevas AB
Tfn: 08-726 40 00, Mobil: 070-379 06 69, E-post: jonas.mann@prevas.se

Anders Eklund, affärsansvarig Prevas AB
Tfn: 08-726 40 00, Mobil: 070-379 06 40, E-post: anders.eklund@prevas.se

Arve Strömsheim, Senior Project Manager R&D Axis-Shield PoC
Tfn: +47 91 753 922

Prevas startade 1985 och är idag ledande i Norden inom inbyggda system och industriell IT. Vi är huvudleverantör och innovativ utvecklingspartner till ledande företag inom branscher som life science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustri. Grundstommen i Prevas är utveckling av intelligens i produkter och industrisystem till världsledande företag. Kännetecknande för Prevas lösningar är innovation, kvalitetssäkring och leveranssäkerhet. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge, Förenade Arabemiraten och Indien med drygt 500 medarbetare. Prevas är börsnoterade sedan 1998, NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholm. Se även www.prevas.se.