eLIPS ger Meritor full kontroll över avancerad produktionslogistik

Meritor HVS AB tillverkar fram- och bakaxlar till tunga fordon. Bearbetning, tillverkning och montering sker lokalt i fabriken i Lindesberg – allt från råämne till färdig axel. När Meritor hade behov av att byta ut sina system för lager- och produktionslogistik föll valet på Prevas och eLIPS. Det blev början på ett långt givande samarbete som fortsätter än idag.

En bild som visar fordon, Landfordon, byggnad, transport

Automatiskt genererad beskrivning

eLIPS är en teknisk plattform, utvecklad av Prevas, som ger full kontroll över produkter i arbete och möjliggör materialleveranser just-in-time till alla produktionsavsnitt. eLIPS ger fullt stöd för funktioner som transportkontroll, lager och förrådshantering, platsval, inkommande och avgående gods samt transportorderhantering.​ Meritor använde före införandet av eLIPS ett antal äldre system som inte längre kunde möta företagets behov på produktion och support.

- Den stora fördelen med eLIPS är skalbarheten och att systemet från grunden är byggt för att anpassa funktioner utifrån verksamhetens behov, säger Martin Friberg senior mjukvaruutvecklare på Prevas och systemansvarig för eLIPS. Lösningen kan också användas tillsammans med befintlig äldre utrustning och teknik, vilket gör vår lösning kostnadseffektiv.

Då eLIPS integrerar med produktionsutrustning med höga krav på att köras 24/7 krävs även ett system med väldigt hög tillgänglighet, där arkitekturen är designad för att möta dessa krav. eLIPS är idag med sitt användarvänliga processtöd för internlogistik en mycket central och uppskattad del av Meritors verksamhet.

- Funktionaliteten är det absolut viktigaste, att eLIPS kan anpassas efter vår befintliga utrustning, fabrikens storlek och våra användares behov, säger Stefan Svanholm projektledare på Meritor i Lindesberg. Vi kände till eLIPS och hade goda erfarenheter av tidigare samarbeten med Prevas, och det har fungerat väldigt bra även denna gång.

Mer om samarbetet mellan Prevas och Meritor.

För mer information, kontakta:
Åsa Sandberg, Business Unit Manager, Hållbar Produktion & IndTech, Region West, Prevas AB, Mobil: +46 72 247 59 01, E-post: asa.sandberg@prevas.se
Martin Friberg, Senior mjukvaruutvecklare, Region West, Prevas AB, Mobil: +46 70 278 92 11, E-post:
martin.friberg@prevas.se

Prevas är ett utvecklingshus där påhittigheten står i centrum. Med hög teknisk kompetens och affärsförståelse hjälper vi kunder inom vitt skilda branscher att dra större nytta av vår tids teknikutveckling. Nytta för människor, planeten och ekonomin. Prevas startade 1985 och är idag 900 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge. Prevas är börsnoterade på NASDAQ Stockholm sedan 1998. För mer info om Prevas, besök www.prevas.se.

Citat

Den stora fördelen med eLIPS är skalbarheten och att systemet från grunden är byggt för att anpassa funktioner utifrån verksamhetens behov. Lösningen kan också användas tillsammans med befintlig äldre utrustning och teknik, vilket gör vår lösning kostnadseffektiv.
Martin Friberg senior mjukvaruutvecklare på Prevas och systemansvarig för eLIPS
Funktionaliteten är det absolut viktigaste, att eLIPS kan anpassas efter vår befintliga utrustning, fabrikens storlek och våra användares behov. Vi kände till eLIPS och hade goda erfarenheter av tidigare samarbeten med Prevas, och det har fungerat väldigt bra även denna gång.
Stefan Svanholm projektledare på Meritor i Lindesberg