Prevas får ny order från förpackningsföretag

Prevas har fått en order av Emballator Mellerud Plast. För att få bättre kontroll på sin produktion och hitta tidsförluster tar man hjälp av Prevas moderna webbaserade produkt Improve för produktionsuppföljning. Uppdraget utförs genom ett helhetsåtagande med efterföljande support.

Emballator är en koncern som utvecklar och tillverkar nordens bredaste sortiment av emballage i plåt och plats för livsmedel, läkemedel, kroppsvårds- och kemtekniska produkter. Efter en genomförd förstudie av anläggningen i Mellerud, gjord av Prevas, satsar man nu på Prevas nyutvecklade produkt Improve. Med hjälp av denna webbaserade produkt kan Emballator ta fram all statistik som behövs för att exakt hålla reda på var tidsförlusterna finns och hur maskinparken utnyttjas.

I uppdraget ingår både standardfunktioner och kundanpassningar specifika för kunden. Prevas har vidareutvecklat det framgångsrika konceptet PUS, ett produktionsuppföljningssystem som tidigare har utvecklats tillsammans med Scania och som används av dem i ett flertal anläggningar. Resultatet är produkten Improve, en framtidssäker produkt i en modern plattform med finslipade funktioner.

”Prevas ser ett stort behov av att effektivisera svensk industri och där är TAK-mätningar en strategisk viktig del. Tillverkningsutrustningen i industrin utnyttjas inte tillräckligt effektivt. I många fall kan det röra sig om en outnyttjad maskintid på upp till 35 procent. Denna potential kan användas till att producera fler produkter eller till att minska tillverkningskostnaderna,” säger Christer Ramebäck affärsområdeschef Prevas.

“Vi hade ett tydligt behov av att automatisera uppföljningen av produktiviteten i vår anläggning. Till vår hjälp valdes Prevas och deras produktionsuppföljningsprodukt. Faktorer som automatisk identifiering av stopptider, möjlighet till kundanpassningar och lätt att underhålla var avgörande vid valet,” säger Johan Thörnäs, produktionschef Emballator Mellerud Plast.

Ett långsiktigt, strukturerat arbetssätt med ständiga förbättringar av produktivitet och kvalitet är ett måste. Det behövs även innovation i form av nya tekniska lösningar. Prevas har med sitt verksamhetskunnande och i mer än 1 000 industriprojekt sänkt kostnader, höjt kvaliteten och bidragit till att stärka varumärket åt sina kunder.