Prevas inleder ett kostnadsbesparingsprogram

I slutet av föregående år genomförde Prevas en organisationsförändring. Syftet var att få ett tydligare fokus på kunder och samtidigt uppnå en effektivare organisation baserad på större regioner där kunder lättare kan ta del av Prevas alla erbjudanden.

Nu tas nästa steg för att säkerställa en förbättrad lönsamhet. Ett kostnadsbesparingsprogram sjösätts för att ytterligare effektivisera verksamheten med en målsättning att förbättra resultatet på årsbasis med minst 20 Mkr.

Besparingsprogrammet kommer att genomföras under 2016 och innefattar bland annat en översyn av fasta kostnader, reducering av köpta tjänster samt optimering av funktionerna för ledning, sälj och support. Besparingsprogrammet bedöms vara kostnadsneutralt för Prevas under 2016 och ge full effekt från och med 2017, med årliga kostnadsbesparingar om minst 20 Mkr.

- Den nya organisationen ger oss möjlighet att kraftsamla och se till att vi har de erbjudanden och kompetenser som efterfrågas på marknaden. Vi fortsätter att rekrytera och växa inom prioriterade områden. Det tillsammans med besparingsprogrammet kommer att säkerställa att Prevas får den finansiella stabilitet som behövs för att fortsätta utveckla verksamheten positivt och uppnå lönsam tillväxt, säger K-G Ramström CEO på Prevas.

Prevas har sedan 1985 varit med och utvecklat nordisk industri och en viktig del av vårt uppdrag är att vara en samarbetspartner till våra kunder inom områdena produktutveckling, inbyggda system, industriell IT och automation. Här ska vi fortsätta att ha vårt fokus och hjälpa våra kunder att utnyttja teknikens möjligheter och välja rätt väg framåt i den alltmer globala och digitala världen.

För mer information och uppföljning, kontakta

Karl-Gustav Ramström, CEO
Tel: 021-360 19 00. Mobil: 070-349 20 90. E-mail: karl-gustav.ramstrom@prevas.se

Andreas Lindahl, CFO
Tel: 021-360 19 34. Mobil: 070-547 08 25. E-mail: andreas.lindahl@prevas.se

Med spetskompetens inom teknisk produktutveckling, inbyggda system och industriell IT & automation bidrar Prevas med innovativa lösningar och tjänster som skapar tillväxt. Prevas startade 1985 och är huvudleverantör och utvecklingspartner till ledande företag inom branscher som Life Science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustrin. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge och Indien med drygt 600 medarbetare. Prevas är börsnoterade på NASDAQ Stockholm sedan 1998. För mer information, se www.prevas.se.