Prevas lanserar en Linuxdistribution för datormodul från congatec

Kom igång och använd industriell Linux med lång livslängd, på conga-QMX6.
Ett sätt att minimera tidstjuvar och arbeta effektivt med inbyggda Linux-lösningar.

Prevas har tagit fram en minimal Linuxdistribution för conga-QMX6 från congatec, en Freescale i.MX6-baserad COM-datormodul (Computer-On-Module). Releasen är utvecklad på det öppna källkodsprojektet OE-lite, som är ett integreringsverktyg för industriella Linduxdistributioner och bygger på utnyttjande av öppen källkod.

Med den här lanseringen kan conga-QMX6-användare komma igång med en Linuxversion som ger dem möjlighet att själva välja innehåll under integrationen, i stället för att starta med en mängd funktioner som inte behövs och som senare måste tas bort.

- Prevas förhoppning är att fler utvecklare ska prova OE-lite-baserat Linux och på så sätt dra nytta av det öppna källkodsprojektet. Projektet mål är att underlätta integrering och långsiktigt underhåll av anpassade Linuxdistributioner, säger produktchef Mads Doré Hansen från Prevas.

Om användaren inte vill börja med Linuxutveckling på egen hand, kan de ta en titt på Prevas industriversion av Linux för conga-QMX6. Här kan de börja i mindre skala med en OE-lite-baserad version av Linux som samtidigt har en mängd funktioner och erbjuder säker uppdatering för conga-QMX6. Versionen levereras grundligt testad och klar att använda.

Prevas distribution för conga-QMX6 kan provas via

För mer information och eventuella frågor:

Mads Doré Hansen, produktchef, Prevas A/S
E-post: mads.dorehansen@prevas.dk, mobil: +45 4019 6566

Søren W. Mathiasen, Vice President Sales & Marketing, Prevas A/S
E-post: soren.mathiasen@prevas.dk, mobil: +45 2099 7601

Med spetskompetens inom inbyggda system och industriell IT bidrar Prevas med innovativa lösningar som skapar tillväxt. Prevas startade 1985 och är huvudleverantör och utvecklingspartner till ledande företag inom branscher som Life Science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustrin. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge och Indien med ca 600 medarbetare. Prevas är börsnoterade sedan 1998, NASDAQ OMX nordiska börs Stockholm. För mer information, se www.prevas.se.

Citat

Prevas förhoppning är att fler utvecklare ska prova OE-lite-baserat Linux och på så sätt dra nytta av det öppna källkodsprojektet. Projektet mål är att underlätta integrering och långsiktigt underhåll av anpassade Linuxdistributioner.
Mads Doré Hansen från Prevas