Prevas nominerade till Swedish Embedded Award för femte året i rad

För femte året i rad är ingenjörsföretaget Prevas, ledande i Norden inom inbyggda system, nominerade till Swedish Embedded Award. I priskategorin "Enterprise" tävlar Prevas tillsammans med Miris om det prestigefyllda priset.

Miris Holding har med hjälp från Prevas utvecklat ett instrument för analys av vätskor, såsom ko- buffel- och bröstmjölk. Mätmetoden bygger på Mid-Infraröd spektroskopi och Miris står för Mid Infra Red Intelligent System. Analysinstrumentet kan analysera kompositionen i en mängd olika vätskor där fokus i dagsläget ligger på mjölkanalyser där innehållet av fett, protein, kolhydrater, etc. mäts. Miris instrument används även för att analysera t.ex. kött, fisk samt läkemedel.

– Marknaden för analysinstrument inom mjölkområdet är mycket stor. Med Miris instrument kan dyra och stora instrument ersättas med små, bärbara enheter till lägre priser utan att ge avkall på prestanda och kvalitet. Den attraktiva korrelationen mellan prestanda och pris öppnar för en omfattande marknad inom analys av ko- och buffelmjölk i snabbväxande ekonomier, bland annat i Indien och Kina, säger Tony Malmström som är en av grundarna och CEO på Miris. Och fortsätter:

– Ett annat mycket viktigt användningsområde för Miris instrument ligger inom bröstmjölksanalys, där man kan analysera näringsinnehållet i bröstmjölk och individuellt anpassa eventuella tillsatser för prematura barn. Analyserna kan göras på plats på en neonatalavdelning och direkt anpassas till det enskilda barnets näringsbehov.

Johan Bergsten, säljansvarig i Uppsala på Prevas säger:
Det har varit ett spännande utvecklingsprojekt och att produkten nu blir nominerad till Swedish Embedded Award är mycket glädjande.

Snabb utveckling med den senaste teknologin
Den processormodul som utgör basen i Miris instrument slutade oväntat att produceras. Miris ställdes då inför valet att konstruera om sitt instrument för en annan kommersiell processormodul, eller att ta fram en egen processormodul anpassad för den befintliga instrumentarkitekturen. I samråd med Prevas valde Miris det senare alternativet. Prevas utvecklade på kort tid en anpassad processormodul för Miris, baserad på Freescales i.MX-53-processor (ARM Cortex A8). Den nya procesormodulen lämnar övriga delar av instrumentet orört och är således kompatibel med redan installerad instrumentbas. Till detta har Prevas också utvecklat en anpassad Windows Embedded Compact 7 image för den nya modulen.

Vinnarna till Swedish Embedded Award kommer att presenteras på Embedded Conference Scandinavia i början av oktober. För mer information om Swedish Embedded Award, se www.embeddedpriset.nu.

För mer information och uppföljning

Johan Bergsten, Säljansvarig Uppsala, Prevas AB
Tfn: +46 18 56 27 10, Mobil: +46 70 190 23 14, E-mail: johan.bergsten@prevas.se

Tony Malmström, grundare och CEO Miris Holding AB
Mobil: +46 70 619 65 86, E-mail: tony.malmstrom@miris.se

Med spetskompetens inom inbyggda system och industriell IT bidrar Prevas med innovativa lösningar som skapar tillväxt. Prevas startade 1985 och är huvudleverantör och utvecklingspartner till ledande företag inom branscher som Life Science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustrin. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge och Indien med ca 600 medarbetare. Prevas är börsnoterade sedan 1998, NASDAQ OMX nordiska börs Stockholm. För mer information, se www.prevas.se.