Prevas nominerade till Swedish Embedded Award för tredje året i rad

För tredje året i rad är ingenjörsföretaget Prevas, ledande i Norden inom inbyggda system, nominerade till Swedish Embedded Award. I priskategorin ”Enterprise” tävlar Prevas och Zenicor med fyra andra företag om det prestigefyllda priset.

Prevas har tillsammans med det svenska medicintekniska företaget Zenicor Medical Systems utvecklat en världsunik produkt, Zenicor EKG-2, som på ett enkelt sätt kan diagnostisera hjärtrytmstörningar.

En störning av hjärtrytmen märks oftast genom att hjärtat slår hårdare eller mer oregelbundet än vanligt. Zenicor EKG-2 samlar in EKG-mätningar för att man i tid ska kunna diagnostisera vissa typer av hjärtfel.

Att använda produkten är enkelt. Patienten kan ta sitt EKG snabbt och enkelt genom att lägga tummarna på handenheten, i sin hemmamiljö. Mätningarna skickas via det vanliga mobila telefonnätet till en central databas. Därefter kan vårdgivaren följa resultatet via ett webbgränssnitt och göra en klinisk bedömning. Att låta en patient göra testerna i en avspänd hemmamiljö, jämfört med att åka fram och tillbaks till ett sjukhus, har visat sig ge bättre resultat för en representativ mätning.

Zenicor EKG-2 består av en portabel enhet som lånas ut till patienter samt en centraliserad databas med webinterface för klinisk bedömning. Enheten har i princip en skärm, två mätelektroder, ett kretskort med en processor samt ett inbyggt GPRS-modem.

Jonas Mann, chef Produktutveckling Sverige Prevas AB säger:
– Det har varit ett spännande utvecklingsprojekt där Prevas och Zenicor har haft ett nära samarbete. Att produkten nu även blir nominerad till Swedish Embedded Award är mycket glädjande.

Mats Palerius, VD Zenicor Medical Systems säger:
– Att Zenicor EKG-2 har blivit nominerad till Swedish Embedded Award visar att vårt val av Prevas som utvecklingspartner var mycket lyckat.

Prevas tillsammans med Interspiro vann det prestigefulla priset 2009 med ett kommunikationssystem för rökdykarteam. För mer information om Swedish Embedded Award, se www.embeddedpriset.nu.

För mer information och uppföljning

Jonas Mann, Affärsområdeschef Produktutveckling Sverige Prevas AB
Tfn: 08-726 40 00, Mobil: 070-379 06 69, E-mail: jonas.mann@prevas.se

Robert Tönhardt, Senior Project Manager, Prevas AB
Tfn : 08-799 64 28, Mobil: 0703-790 703,
E-mail: robert.tonhardt@prevas.se

Mats Palerius, VD, Zenicor Medical Systems AB
Tfn: 08-442 68 60, Mobil: 070-561 55 64,
E-mail: mats@zenicor.se, Webb: www.zenicor.se

Prevas firar i år 25-årsjubileum och är idag ledande i Norden inom inbyggda system och industriell IT. Vi är huvudleverantör och innovativ utvecklingspartner till de ledande företagen inom branscher som life science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustrin. Kännetecknande för Prevas lösningar är innovation, kvalitetssäkring och leveranssäkerhet. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge, Förenade Arabemiraten och Indien med drygt 500 medarbetare. Prevas är börsnoterade sedan 1998, NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholm. Se även www.prevas.se.

Om Zenicor Medical Systems
Företaget som grundades 2003, är verksam inom området distansdiagnostik inom kardiologi. Företagets huvudprodukt är Zenicor-EKG, en utrustning för diagnostik av patienter med hjärtarytmier. Deras apparat används förnärvarande på över 100 sjukhuskliniker i Sverige, Norge och Finland. För mer information, se www.zenicor.se.