Prevas och Miris vann Swedish Embedded Award

Ett instrument för analys av vätskor vann förstapris i kategorin Enterprise när Swedish Embedded Award 2012 delades ut i går kväll på årets Embedded Conference. Miris har med hjälp av Prevas utvecklat ett instrument som kan få stora positiva effekter för den neonatala vården.

Miris analysinstrument tillhandahåller analys av vätskor, såsom ko-, buffel- och bröstmjölk. Instrumentet är det första portabla mid-IR-instrumentet för mjölkanalys. Det är litet, snabbt och lättskött, vilket gör det lättanvänt direkt ute i fält.

Johan Bergsten, säljansvarig på Prevas säger:
– Det första portabla mid-IR-instrumentet för mjölkanalys på marknaden har en modern plattform baserad på Freescale i.MX53. Plattformen är konstruerad för flexibilitet så man kan fortsätta utvecklingen av nästa generations Mirisinstrument och anpassa det till de krav som dyker upp på kundsidan. Det är spännande att ett mindre svenskt företag kan slå sig in på världsmarknaden genom en unik, innovativ och samhällsnyttig teknologi, som de är ensamma om att ha. Tillsammans har vi på enbart sju månader kunnat leverera och få ett komplext system i produktion. Att instrumentet vann Swedish Embedded Award 2012 är mycket glädjande.

Ett mycket viktigt användningsområde för Miris instrument ligger inom bröstmjölksanalys, där man kan analysera näringsinnehållet i bröstmjölk och individuellt anpassa eventuella tillsatser för tidigt födda barn. Analyserna kan göras på plats på en neonatalavdelning och direkt anpassas till det enskilda barnets näringsbehov. Miris instrument är det enda instrumentet i världen som godkänts att användas för individuell nutrition av för tidigt födda barn.

– Det finns ett stort behov av att analysera och kontrollera den donerade och lagrade bröstmjölken vid sjukhusens neonatalavdelningar. För tidigt födda barn mår bäst av en jämn och stabil näringstillförsel och då måste man känna till mjölkens näringsinnehåll. Med vårt analysinstrument kan ett prov på endast 1-3 ml ge en snabb och säker analys av bröstmjölk till låg kostnad, säger Tony Malmström som är en av grundarna och CEO på Miris.

Prevas vann även detta prestigefulla pris 2009, tillsammans med Interspiro. Då handlade det om ett nyutvecklat kommunikationssystem för rökdykarteam.

För mer information och uppföjning:

Mer information om Prevas och Miris samarbete, läs senaste numret av Prevas kundtidning.

Jonas Mann, Business Area Manager Product Development Prevas AB
Mobil: 070-379 06 69, E-mail: jonas.mann@prevas.se,

Johan Bergsten, Säljansvarig Uppsala, Prevas AB
Tfn: +46 18 56 27 10, Mobil: +46 70 190 23 14, E-mail: johan.bergsten@prevas.se

Tony Malmström, grundare och CEO Miris Holding AB
Mobil: +46 70 619 65 86, E-mail: tony.malmstrom@miris.se

Med spetskompetens inom inbyggda system och industriell IT bidrar Prevas med innovativa lösningar som skapar tillväxt. Prevas startade 1985 och är huvudleverantör och utvecklingspartner till ledande företag inom branscher som Life Science, telekom, fordon, försvar, energi samt verkstadsindustrin. Kontor finns i Sverige, Danmark, Norge och Indien med ca 600 medarbetare. Prevas är börsnoterade sedan 1998, NASDAQ OMX nordiska börs Stockholm. För mer information, se www.prevas.se.