Prevas vinner viktig order från ABB

Prevas har fått en viktig order av ABB. Ordern innebär att Prevas ska införa CAN-funktionalitet (1) i styrelektroniken till ABBs produkt Torductor®-S. ABBs verksamhetsområden spänner över ett brett fält. Den gemensamma nämnaren är att många av ABBs produkter bidrar till att förbättra miljön globalt och Torductor®-S är inget undantag. Idag används produkten inom Formel 1 för att mäta vridmoment i realtid i motor och växellåda.

Med hjälp av produkten Torductor®-S kan man i realtid mäta vridmoment i motor och växellåda. Resultatet av denna mätning ger en möjlighet till att finjustera motorinställningar, växla effektivare och mäta slitage i växellådan. Effekten blir även att skadlig miljöpåverkan minskas och livslängden på motor och växellåda ökar. Ordern innebär också en vidareutveckling av produkten för att förbättra temperaturtåligheten i styrelektroniken. Sammantaget möjliggör projektet en flexiblare placering av elektroniken i motorutrymmen samt bättre integration med bilens övriga system. ABBs mål är även användning av Torductor®-S i fordon som till exempel lastbilar och personbilar. Produkten kan därför i förlängningen komma att användas över hela världen och bidra starkt till att minimera miljöpåverkan från fordon.

- ABB är en viktig kund för Prevas och det är stimulerande att se vårt framgångsrika samarbete utvecklas.
Vår strävan är att utveckla produkter som bidrar till våra kunders konkurrenskraft och lönsamhet, säger Anders Malmby chef Produktutveckling Sverige, Prevas AB.

Utveckling av moderna och avancerade produkter
Flera av Prevas kunderna är världsledande inom sina respektive branscher och återfinns inom såväl traditionell industri som inom life science och telekomindustrin. Idag byggs alltmer kommunikation och intelligens in i produkter. Inbyggda system finns i såväl konsumentprodukter som avancerade medicintekniska produkter. Prevas har utvecklat över 2 000 framgångsrika produkter som bidragit till att flertal av våra kunder är världsledande inom sina områden.

1) Controller Area Network, förkortat CAN, är en nätverksstandard utvecklad för fordonsindustrin av Bosch och är det nätverk som möjliggör kommunikation mellan olika datanoder i dagens moderna fordon.