Arbetsklimatet högt på företagens agenda

Det förebyggande arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön har ökat de senaste två åren och arbetsmiljöarbetet generellt har en hög prioritet på arbetsplatsen. Det visar Arbetsmiljöindikatorn 2018 där 1 000 chefer och skyddsombud har intervjuats.

Arbetsmiljöindikatorn genomförs av Prevent i samarbete med Kantar Sifo. Undersökningen visar hur både chefer och skyddsombud bedömer den fysiska samt organisatoriska och sociala arbetsmiljön på arbetsplatsen.

En tydlig skillnad mot för två år sedan är att cheferna prioriterar arbetsmiljöarbetet högre. I dag ger nästan 80 procent av cheferna arbetsmiljöarbetet hög prioritet. För två år sedan låg den siffran på 75 procent. Av skyddsombuden anser 73 procent att arbetsmiljöarbetet har hög prioritet, jämfört med 69 procent för två år sedan.

Fler arbetar också aktivt med arbetsmiljön. 73 procent av cheferna uppger att de arbetar aktivt med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för att förebygga sjukdom och ohälsa, en ökning från 66 procent för två år sedan. Av skyddsombuden svarade 63 procent att man arbetar aktivt med dessa frågor på arbetsplatsen, att jämföra med 53 procent för två år sedan.

– Det är en tydlig ökning och såklart ett resultat vi är väldigt glada över. Vi befinner oss i en stark konjunktur med högt tempo och konkurrens om kompetenser, så det finns en hel del som talar för att bra arbetsmiljö blivit en ännu viktigare framgångsfaktor i kampen om kompetensen, säger Maria Schönefeld, vd på Prevent.

Samtidigt är det färre chefer och skyddsombud som är nöjda med arbetsklimatet i dag jämfört med för två år sedan. I dag anger 82 procent av cheferna och 64 procent av skyddsombuden att arbetsklimatet på den egna arbetsplatsen är tillräckligt bra, att jämföra med 88 procent av cheferna och 75 procent av skyddsombuden för två år sedan.

– En möjlig förklaring är att de nya reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö tydliggjort vad som krävs och därmed ökat medvetenheten om dem. Men vi kan inte utesluta att det också handlar om att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön försämrats på en del arbetsplatser”, säger Maria Schönefeld.

Undersökningen visar dock att chefer som arbetar proaktivt med arbetsmiljön i första hand har andra drivkrafter än att endast följa rådande regelverk. Tydligast är att man vill vara med och skapa arbetsplatser där medarbetarna trivs och mår bra, men också att det aktiva arbetsmiljöarbetet är ett sätt att skapa dialog och delaktighet. En annan viktig drivkraft är att många chefer ser att förebyggande arbete är ett effektivt sätt att minska sjukfrånvaron.

Undersökningsresultatet pekar också på några utmaningar. Nästan fyra av tio chefer saknar till exempel bra metoder att riskbedöma den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

– Det är såklart inte bra, men ändå ett steg framåt jämför med för två år sedan då varannan chef upplevde sig sakna den typen av stöd, säger Maria Schönefeld.

Sju av tio chefer och skyddsombud önskar också mer kunskap kring organisatoriska och sociala frågor och många efterfrågar mer kunskap kring hur man förebygger stress, stöttar medarbetare med psykosociala problem eller som är i riskzonen för att gå in i väggen.

Om Arbetsmiljöindikatorn 2018

Resultatet bygger på en undersökning som Kantar Sifo genomfört under perioden 29 januari–19 februari 2018. Undersökningen bygger på telefonintervjuer med skyddsombud/arbetsmiljöombud samt chefer med personalansvar. Totalt intervjuades 1000 personer, varav 442 skyddsombud och 558 chefer. Svarsfrekvensen var 40 procent, vilket betraktas som godtagbart givet att målgruppen generellt sett är svår att nå. Den vanligaste anledningen till att man inte valde att delta var att man inte upplevde sig ha tid. Samtidigt är svarskvaliteten hos de deltagande cheferna och skyddsombuden god. I regel svarade man utförligt och engagerat på de öppna frågorna om arbetsmiljön på arbetsplatsen.

Läs hela undersökningen i bifogad bilaga.

Kontakt:
Maria Schönefeld, vd Prevent, 070 523 63 83,

Britta Carlström, marknadsstrateg och projektledare Prevent, 070 262 19 53,

Diagram 1) Arbetsmiljöarbetet prioriteras allt högre

Diagram 2) Påtagligt mer aktivt arbete med den organisatoriska och sociala miljön

Diagram 3) Sämre upplevelse av arbetsklimatet på arbetsplatsen

4) Arbetsmiljöindikatorn