Arbetsmiljöutbildning ett alternativ under permittering

I början av mars undertecknades ett ramavtal mellan IF Metall, Teknikarbetsgivarna, Industri- och Kemigruppen samt Metallgruppen för att klara verksamheten ute på företagen under den ekonomiska krisen. Med anledning av det har parterna diskuterat olika typer av utbildningar, t ex arbetsmiljöutbildning via Prevent.

Som en resurs för den typen av utbildningsinsatser har parterna föreslagit Prevent, som är en ideell förening inom arbetsmiljöområdet, med Svenskt Näringsliv, LO och PTK som huvudmän. De lokala parterna kan således överväga ett samarbete med Prevent eftersom utbildningarna erbjuds är framtagna gemensamt med parterna.

Prevent genomför en rad utbildningar. Några exempel är grundutbildningen Bättre arbetsmiljö, utbildningar i systematiskt arbetsmiljöarbete som ger chefer och medarbetare en metod att utveckla och förändra arbetet samt påbyggnadsutbildningar i specifika ämnen som t ex stress eller kemiska hälsorisker.

Läs mer på www.prevent.se/utbildning

Prevents kundsupport når du på tel 08 – 402 02 00.

Kontakt: Marie Antman, informationschef, 08-402 02 04, marie.antman@prevent.se Ingalill Sjö, utbildningsledare, 08-402 02 10, ingalill.sjo@prevent.se.