Årets arbetsmiljöstipendiat utsedd

Patricia Premate, miljö-, arbetsmiljö- och kvalitetsansvarig på NCC Construction Syd i Malmö, får ta emot Prevents arbetsmiljöstipendium 2006. Prissumman är 30 000 kronor.

– Det är viktigt att inte se varje riskgrupp var för sig utan att utvärdera alla risker som är förknippade med ett specifikt arbetsmoment, säger Patricia Premate och konstaterar att det sätt företaget arbetar med riskhantering är framgångsrikt.

NCC har ett projektspecifikt ledningssystem där arbetsmiljö och riskhantering genomsyrar allt från projektplan till operativa projektinstruktioner. Dessutom har företaget en detaljerad arbetsmiljöplan samt beredskapsplan och riskanalyser. Patricia Premate ansvarar för en introduktion av nyanställda där de får del av detta. Hon ansvarar även för att alla anställda går en projektspecifik miljöutbildning och deltar på ett riskhanteringsseminarium.

– Att kommunicera ut information i alla led är A och O. Det är extra viktigt när man arbetar med många olika underentreprenörer som är kortvarigt på arbetsplatsen för att utföra riskfyllda arbetsmoment.

Därför översätter företaget till exempel all dokumentation till polska eftersom den största underleverantören är polsktalande. Det gäller såväl nyckeldokumentation som dokumentation från de skydds- och miljöronder som görs varannan vecka på respektive projekt.

Patricia Premates vision på NCC är att vidareutveckla och skapa en helhetssyn på risktänkandet där risker inom arbetsmiljö, miljö, egendom, tredje man och ekonomi beaktas.

Fakta om stipendiet
Prevents arbetsmiljöstipendium delas ut en gång om året till personer i privata företag som aktivt arbetat för att utveckla och förbättra arbetsmiljön, såväl den fysiska som den psykosociala. Arbetet ska ha skett i samverkan mellan de lokala parterna, i syfte att integrera arbetsmiljöarbetet i företagets verksamhet. Stipendiet är ett utbildningsstipendium för stipendiatens utveckling inom arbetsmiljöområdet.

Fotobyline: Helge Rubin