Bättre arbetsmiljö i hotell- och restaurangbranschen

Bättre arbetsmiljö hotell och restaurang är ett nytt utbildningsmaterial som tar upp branschens arbetsmiljö. Förutom en allmän del innehåller skriften specifika delar för både hotell och restaurang.

Skriften har en allmän del som handlar om arbetsklimatet. Den tar bl a upp yrkesroller, jargong, konflikter, stress, alkohol och droger, hot och våld, arbetstider m m. För hotell respektive restaurang finns separata avsnitt som tar upp riskerna och hur man förebygger dem.

Bättre arbetsmiljö hotell och restaurang kompletterar de övriga utbildningsmaterial som används i grundutbildningen Bättre arbetsmiljö. Det kan även användas vid planering, utbildning och introduktion av nyanställda på arbetsplatsen. Innehållet är anpassat till det aktuella regelverket.

Detta är den fjärde i raden av branschanpassade Bättre arbetsmiljö. Nyligen har utgivits Bättre arbetsmiljö för sågverk, målerier och motorbranschen. Inom kort kommer även en för bussbranschen. För varje skrift har ett antal fallbeskrivningar tagits fram som är tillgängliga på Prevents webbplats under rubriken Ämnesfakta.

Skriften har tagits fram av Prevent i samarbete med arbetsgivare- och fackförbund.

Bättre arbetsmiljö hotell och restaurang (art 876) kostar 120 kronor exklusive moms och frakt och kan beställas från Prevent på tfn 08-402 02 20, fax 08-402 02 40 eller via www.prevent.se/bokhandel.

För recensionsexemplar och ytterligare information kontakta: Monica Lörnbo, projektledare, tfn: 08-402 02 45, monica.lornbo@prevent.se Andreas Alskog, informatör, tfn: 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se