Bättre arbetsmiljö på engelska och finska

Grundboken i arbetsmiljöutbildningen Bättre arbetsmiljö har nu översatts till både engelska och finska. Avsikten är i första hand att den ska användas i Sverige på företag där respektive språk har stor betydelse, till exempel som koncernspråk. Grundmaterialet har sammanlagt översatts till ett 40-tal olika språk genom åren.

Bättre arbetsmiljö har reviderats och gjorts om under åren. Grundboken har översatts till runt 40 språk, och använts både i västvärlden och i utvecklingsländer. År 2006 gjordes konceptet för utbildningen Bättre arbetsmiljö om. Det innebar bland annat en mer omfattande handbok och nu under hösten har en interaktiv utbildning på webben börjat användas i Sverige.

Den nya handboken har nu översatts till engelska och finska.

- I Sverige har vi en ett flertal företag med engelska som koncernspråk. Dessutom har många företag en stark koppling till Finland. Det är för dessa målgrupper vi översatt Bättre arbetsmiljö. Att få arbetsmiljöarbetet att fungera bättre helt enkel på arbetsplatser där de här språken är viktiga, säger Henrik Lindahl, vd, Prevent.

"A Better Work Environment" (art 875) respektive "Työympäriststöopas" (art 874) kostar 280 kronor exklusive moms och frakt och kan beställas från Prevent, tel 08-402 02 20, fax 08-402 02 40 eller via www.prevent.se/bokhandel.

Kontakt: Henrik Lindahl, vd, 08-402 02 09, henrik.lindahl@prevent.se Robert Jakobsson, utvecklingschef, 08-402 02 17, robert.jakobsson@prevent.se.
Andreas Alskog, informatör, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se