Ergonomi för ett gott arbete

I boken Ergonomi för ett gott arbete får läsaren inspiration och ny kunskap om hur ergonomi kan bidra till att öka effektiviteten och främja hälsan i företagen.

Boken vänder sig till alla i en organisation som kan påverka hur arbetet utformas. Det kan vara arbetsgivare, arbetsledare, skyddsombud och företagshälsovård.

Prevent har tagit fram boken Ergonomi för ett gott arbete tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Den är en omarbetning av boken Ergonomi från 1999.

Ergonomi för ett gott arbete kostar 290 kronor exklusive moms.

I dag är belastningsbesvären den vanligaste orsaken till sjukskrivningar. Värk i axlar, nacke eller skuldror innebär negativa konsekvenser för den enskilde, företag och samhälle. Genom att ta ergonomisk hänsyn så tidigt som möjligt i verksamheten går det att nå högre produktivitet, bättre kvalitet på arbetet samt uppnå bättre hälsa.

För ytterligare information kontakta: Maj-Britt Aava Hedlund, projektledare, 08-402 02 46, maj-britt.aava-hedlund@prevent.se Sofia Thorsson, vikarierande informatör, tfn: 08-402 02 52, sofia.thorsson@prevent.se