Ett steg närmare i jakten på Sveriges bästa arbetsteam

Nu är det klart – de regionala vinnarna i tävlingen Sveriges bästa arbetsteam har utsetts! Nu går de vidare till final i jakten på Sveriges bästa arbetsteam.

Sveriges bästa arbetsteam vill lyfta fram goda exempel på samarbete som kan inspirera andra att skapa en bra arbetsmiljö. De regionala vinnare som nu har utsetts kommer att gå vidare till den nationella finalen där Sveriges bästa arbetsteam koras. Tävlingen arrangeras av Svenskt Näringsliv, LO och PTK genom Prevent.

– Trivsel, arbetsglädje och samarbete är viktiga ingredienser för att skapa hälsosamma och framgångsrika arbetsplatser. Det är några av de faktorer vi tittat på när vi valt ut de regionala vinnarna, säger Krister Skoglund som är projektledare på Prevent.

De regionala vinnarna är:

• Marknadsavdelningen PiteEnergi Handel AB – region Lappland, Norrbotten och Västerbotten
  • Kvälls/nattsjuksköterskorna på Välfärdsförvaltningen, Örnsköldsviks kommun – region Ångermanland, Jämtland, Härjedalen och Medelpad
  • Projektavdelningen Hallbyggarna-Jonsereds AB – region Hälsingland, Dalarna och Gästrikland
  • WSP Sverige, Environmental Miljömanagement – region Uppland, Västmanland och Närke, inklusive Stockholm stad
  • EQC Karlstad AB – region Värmland och Dalsland
  • Socialpsykiatrin i Åtvidaberg; Trädgårdsgatans stödboende, boendestödet och sysselsättningen Kärnhuset och Posten meddelande AB, utdelningskontor Järna – region Södermanland och Östergötland
  • Nya Skolan Lilla Edet – region Västergötland, Bohuslän och Halland
  • Vattenmyndigheten i Södra Östersjöns vattendistrikt – region Småland, Gotland och Öland
  • Fixa Assistans AB – region Skåne och Blekinge

– Vi har haft många deltagare i tävlingen och det är roligt att få läsa alla nomineringar och se allt fantastiskt arbete som görs för en god arbetsmiljö. Detta vill vi lyfta fram och sprida till fler, säger Krister Skoglund.

I februari 2014 avgörs den nationella finalen där Sveriges bästa arbetsteam vinner en SPA-upplevelse för hela teamet. De vinnande framgångsfaktorerna kommer att presenteras i bokform när tävlingen är avslutad. Tävlingen är en del av en större kampanj som Prevent driver under 2013 och 2014 för bra arbetsteam och hälsosammare arbetsplatser. Den bygger på två EU-kampanjer från Europeiska Arbetsmiljöbyrån i Bilbao.

Läs mer om tävlingen och kampanjen på www.prevent.se/bastateam

Kontaktperson:

Krister Skoglund, projektledare, krister.skoglund@prevent.se, telefon 070-102 73 03
Karin Ahlgren, informatör, karin.ahlgren@prevent.se, telefon 070-092 55 64

Om Prevent:

Prevent är en ideell förening inom arbetsmiljöområdet med Svenskt Näringsliv, LO och PTK som huvudmän. Vår uppgift är att tillsammans med huvudmännen förmedla kunskap kring arbetsmiljöfrågor och utveckla metoder som ska fungera som ett stöd för varje arbetsplats i det löpande arbetsmiljöarbetet.

Prevent arbetar för ett friskt, sunt och säkert arbetsliv. På www.prevent.se finns mer information.

Snabbfakta

Sveriges bästa arbetsteam vinner en SPA-upplevelse. Regionala vinnare har nu utsetts och de går vidare till den nationella finalen som avgörs i februari 2014. Tävlingen genomförs av Prevent tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Tävlingen är en del av en större kampanj som Prevent driver under 2013 och 2014 för bra arbetsteam och hälsosammare arbetsplatser. Den bygger på två EU-kampanjer från Europeiska Arbetsmiljöbyrån i Bilbao.

Citat

Krister Skoglund som är projektledare på Prevent