Företagshälsovården ska lära chefer i Dalarna att hantera arbetsmiljön

Vd och ledare i mindre företag kan bli mycket säkrare i sina roller om de lär sig det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det bidrar i sin tur till företagets utveckling och verksamhet. Måndag 24 november utbildar Prevent handledare i Dalarna som ska lära chefer att koppla arbetsmiljön till verksamhetsutvecklingen. Vid en presslunch kl 12.00–13.00 presenteras utbildningen.

Plats: Ulfshyttan Herrgård, Ulfshyttan, Borlänge

– Vd och chefer som sätter fokus på arbetsmiljön utvecklar lönsamma företag på ett effektivt och roligt sätt. De tar tillvara sina medarbetares hela engagemang och kompetens, säger Susanne Rönngren, vd för företagshälsan Commodia i Östersund och en av utbildarna i Ulfshyttan.

Utbildningen är framtagen i samarbete mellan Prevent, verksamhetskonsulter och representanter för företagshälsovården. Den hjälper ledningen att knyta ihop verksamhetens styrning med arbetsmiljöfaktorer som nöjd-personal-index, medarbetarsamtal, utbildning, sjukfrånvaro, arbetsskador och tillbud samt personalinvesteringars lönsamhet.

Inledningsvis utbildas handledare i Värmland främst inom företagshälsovården. Under en månad genomförs utbildningen på ett tiotal platser runt om i Sverige.

– Företagshälsovården får tillfälle att stärka sina relationer med företagens ledning, och företagens chefer blir bättre på det lagstadgade systematiska arbetet med arbetsmiljön, säger Marie Rubertsson-Nerén, projektledare, Prevent.

Kontaktpersoner: Marie Rubertsson-Nerén, projektledare, Prevent, 08-402 02 47, 070-102 73 02, marie.rubertsson-neren@prevent.se. Susanne Rönngren, vd Commodia, 063-19 43 14, susanne.ronngren@commodia.se Andreas Alskog, informatör, Prevent, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se.