Fyra nycklar till Sveriges friskaste företag

Vilken är hemligheten bakom låg sjukfrånvaro och medarbetare med god hälsa? Nycklarna heter ledarskap och kompetens, delaktighet, kommunikation och kännedom samt synen på hälsa och sjukfrånvaro. Det framgår av forskningsprojektet Hälsa och Framtid som nu sammanfattas i en bok.

I en delstudie tog man fram Sveriges friskaste företag genom att mäta nya långtidssjukskrivningar hos arbetare och tjänstemän i drygt 2000 företag under 2002–2004. De friskaste företagen hade en ny långtidsjukskrivning på 0,5 procent. De företag som hade den sämsta siffran låg på närmare 7 procent.

I en annan studie gjorde man djupintervjuer med 200 representanter på både friska och genomsnittliga företag. Här kunde man så småningom sålla fram fyra nycklar som var avgörande för det friska företaget:

- Ledarskap och kompetensförsörjning. Ledare i friska företag ser till hur individer och grupper fungerar, inte bara produktionsmål. Företagen arbetar medvetet med ledarutveckling.
- Delaktighet. Det finns strategier för att göra medarbetarna delaktiga. Det är också ett krav att ledare och medarbetare ska ta ansvar och uttrycker engagemang.
- Kommunikation och kännedom. Bra kommunikation gör medarbetare delaktiga och ett öppet klimat gör att problem och missförhållanden kommer upp till ytan.
- Synen på hälsa och sjukfrånvaro. Företag som månar om sina anställda är tydliga och har system för hälsa och sjukfrånvaro. De fångar tidigt upp problem och åtgärdar dem.

Forskningen har letts av Magnus Svartengren, överläkare och professor i yrkes- och miljömedicin, Karolinska Institutet (f d Centrum för folkhälsa), och Eva Vingård, överläkare och professor i arbets- och miljömedicin, Uppsala Universitet. Författare av boken är journalisten Helene Thornblad.

Av Sveriges friskaste företag är åtta stycken beskrivna i boken och de ger exempel på hur arbetet med nycklarna kan gå till. Företagen representerar olika branscher och finns runt om i landet:

Johnson & Johnson AB, företag inom medicin, läkemedel och konsumentprodukter, Rotebro, Stockholm. Har en stark företagskultur med uttalat ansvar och åtagande mot omvärlden som genomsyrar organisationen.

Nilson Group, detaljhandelsföretag inom skobranschen, Varberg. Korta beslutsvägar, informell karaktär och enkelhet präglar företaget.

Sigma Exallon, IT-företag, Malmö. Social kompetens internt och mot kunderna är viktigt. Omfattande chefsrekrytering internt.

Stångåstaden, kommunägt bostadsbolag, Linköping. Engagemanget är stort tack vare ständiga förbättringar och utvecklingsprojekt.

Boliden Mineral, Rönnskärsverken, Skellefteå. Ansvarskänslan är stark och bland annat utformar medarbetarna själva handlingsplaner med mål och strategier.

Lisebergs Restaurant AB, driver samtliga restauranger inom Liseberg, Göteborg. Personalen är med och planerar menyerna. Helhetsperspektivet positivt både för medarbetare och matgäster.

Volvo Penta, ledande företag inom marina motorer, Göteborg. Medarbetarnas ansvar för jobbet och företagets ansvar för de anställda står i fokus.

Getinge Sterilization, världsledande företag inom sterilisering och desinfektion, Getinge, Halland. Här återgår alla i arbete efter sjukskrivning, tidiga insatser förebygger både korttids- och långtidssjukskrivning.

Kontakt: Gunnar Lagerström, projektledare, Prevent, 08-402 02 44, 073-940 04 60, gunnar.lagerstrom@prevent.se Urban Claréus, tidigare Alecta, 070-265 63 07, urban.clareus@swipnet.se Helene Thornblad, journalist och författare, 08-650 53 83, 070-520 22 24, helene@pressart.nu Magnus Svartengren, överläkare och professor i yrkes- och miljömedicin, Karolinska Institutet, 070-742 96 22, Magnus.Svartengren@ki.se Eva Vingård, överläkare och professor i arbets- och miljömedicin, Uppsala Universitet, 0709-22 41 23, eva.vingard@medsci.uu.se Andreas Alskog, informatör Prevent, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se