Har du en arbetsmiljönörd på din arbetsplats?

Finns det någon på din arbetsplats som är en klippa när det gäller arbetsmiljö? Någon som gjort bra insatser för din arbetsplats, som du litar på, som du kan fråga om det mesta och som påverkar hälsa och säkerhet på din arbetsplats? Då är det dags att nominera henne eller honom till Arbetsmiljöstipendiet 2014.

– Vi vet att det runt om på landets arbetsplatser finns många personer som gör skillnad för arbetsplatsens arbetsmiljö, säger Maria Schönefeld, vd på Prevent, som delar ut stipendiet för 18:e gången.

Nu startar nomineringstiden för 2014 års stipendium som pågår fram till 30 april. Stipendiet vänder sig till personer som är verksamma i privata företag och som aktivt arbetat för att utveckla och förbättra arbetsmiljön, antingen den fysiska eller den psykosociala. Stipendiesumman är på 30 000 kronor och tanken är att pengarna ska användas för utbildning inom arbetsmiljöområdet.

– Under vår tävling ”Sveriges bästa arbetsteam” som avslutas under våren, har det strömmat in bra förslag, och vi vet att det finns många fler individer att uppmärksamma. Vi vill förstås se till att de får uppskattning, men också visa andra hur man kan göra, säger Maria Schönefeld.

Arbetsmiljöstipendiet delas ut på Gilla Jobbet 2014 på Stockholmsmässan 22–23 oktober. Sedan 1992, då stipendiet instiftades, har 26 personer tagit emot det.

År 2012 gick arbetsmiljöstipendiet till Sara Nordman, skyddsombud på fiskodlingsföretaget Svensk Fjällröding AB i Landösjön, Jämtland och Mikael Bertilsson, huvudskyddsombud på Abetong i Varberg, Halland. De fick vardera 15 000 kronor.

Sara Nordman arbetar numera deltid på Svensk Fjällröding AB och är därutöver regionalt skyddsombud för Kommunal.

– Stipendiet betydde jättemycket för mig. Det är ett erkännande för det man gjort och många kom och gratulerade när jag fick det. För mig ledde det också till erbjudandet om att arbeta tre dagar i veckan som regionalt skyddsombud för Kommunal, säger Sara Nordman.

Hon säger att arbetsmiljöfrågorna redan var viktiga på hennes arbetsplats, men tack vare priset har de prioriterats ännu mer.

– Bland annat har vi tillsammans med arbetsgivaren börjat arbeta för att få till en bättre företagshälsovård.

Mikael Bertilsson på Abetong tycker inte att stipendiet direkt påverkat arbetsmiljöarbetet på företaget, eftersom man redan tidigare kraftigt prioriterade det.

– Vi har hela tiden ett haft ett hårt tryck på säkerhet och hälsa. Vi får ofta höra att vi ligger i framkant bland Abetongs fabriker. Men det skrevs mycket om stipendiet i tidningarna och vi fick uppmärksamhet för vårt arbete, säger Mikael Bertilsson.

Han berättar att stipendiet betydde mycket för honom personligen.

– Jag har jobbat som truckförare sommartid tidigare, men nu tog jag körkort och får köra truck på riktigt, även utanför inhägnat område.

Fakta om stipendiet
Prevents arbetsmiljöstipendium instiftades 1992 och delas ut vartannat år. Stipendiet är på 30 000 kronor. Det delas ut till personer verksamma i privata företag som aktivt arbetat för att utveckla och förbättra arbetsmiljön, antingen den fysiska eller den psykosociala. Arbetet ska ha skett i samverkan mellan arbetsgivare och fackförbund i syfte att integrera arbetsmiljöarbetet i företagets verksamhet. Stipendiet är ett utbildningsstipendium.

Läs mer på prevent.se/stipendium

Maria Schönefeld, vd Prevent, 070-523 63 83, maria.schonefeld@prevent.se

Malin Drougge, informatör Prevent, 08-402 02 55, malin.drougge@prevent.se

Mikael Bertilsson, huvudskyddsombud Abetong, Varberg, 0340-58 27 00, mikael.bertilsson@abetong.se