Nytt verktyg för kontroll av arbetsmiljön vid bemanning och uthyrning

Nu finns en ny checklista för företag i bemanningsbranschen. Med hjälp av den kan arbetsgivaren kontrollera och följa upp personalens arbetsmiljö ute hos kunden. Checklistan finns att hämta gratis på prevent.se, men kan också beställas i tryckt form för en mindre summa.

För att det delade ansvaret för arbetsmiljön ska fungera behövs kommunikation och tydlig uppgiftsfördelning mellan bemanningsföretag och inhyrare. Checklista vid bemanning/uthyrning är ett nytt verktyg som underlättar för bemanningsföretaget att uppfylla sin del av ansvaret. Den har tagits fram av arbetsmarknadens parter – Almega, IF Metall och Unionen, tillsammans med Prevent.

Checklistan är ett praktiskt verktyg som hjälper till att förtydliga ansvarsfördelningen mellan uthyrare och inhyrare. Med hjälp av checklistan blir det enklare för företagen att uppfylla lagens krav och systematisera arbetsmiljöarbetet.

Genom att arbeta med checklistan får arbetsgivaren en metod för att kontrollera och följa upp arbetsmiljön för den uthyrde före, under och efter uppdraget. Under januari har sex frukosmöten hållits för bemanningsföretag runt om landet där arbetsmiljöarbetet vid bemanningsföretag har tagits upp.

"Checklista vid bemanning/uthyrning" (art 795) kan laddas ner gratis från www.prevent.se/hamtagratis/checklistor.asp. Den kan också beställas i tryck form och kostar då 50 kr (10 exemplar) + moms och frakt, tel 08-402 02 20, fax 08-402 02 40, www.prevent.se/bokhandel.

Presskontakt: Andreas Alskog, informatör, tfn: 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se För ytterligare information om innehållet: Robert Jakobsson, produktionschef, 08-402 02 17, robert.jakobsson@prevent.se.