• Prevent/

Nytt verktyg för kontroll av arbetsmiljön vid bemanning och uthyrning. Frukostmöte i Malmö 20 januari

Nu finns en ny checklista för företag i bemanningsbranschen. Den hjälper arbetsgivaren att kontrollera och följa upp personalens arbetsmiljö ute hos kunden. Materialet presenteras på en serie frukostmöten under januari, bland annat i Malmö 20 januari.

Vid personaluthyrning gäller speciella regler för arbetsmiljöansvaret. De företag som hyr in personal ska ha ett eget arbetsmiljöarbete som också omfattar den inhyrda personalens arbetsuppgifter. Samtidigt ansvarar bemanningsföretaget för kontroll och uppföljning av att personalen har en god arbetsmiljö ute hos kunderna.

Checklista vid bemanning/uthyrning har tagits fram av arbetsmarknadens parter – Almega, IF Metall och Unionen, tillsammans med Prevent. Checklistan är ett praktiskt verktyg som hjälper till att förtydliga ansvarsfördelningen mellan uthyrare och inhyrare. Den bygger på ett systematiskt förhållningssätt till arbetsmiljöarbete och vänder sig i första hand till bemanningsföretag. Med hjälp av checklistan blir det enklare för företagen att uppfylla lagens krav och systematisera arbetsmiljöarbetet.

Genom att arbeta med checklistan får arbetsgivaren en metod för att kontrollera och följa upp arbetsmiljön för den uthyrde före, under och efter uppdraget.

Prevent bjuder nu in till en serie seminarier för att presentera Checklista vid bemanning/uthyrning. Seminarierna hålls av arbetsmiljökonsult Leif Johansson och ger en bra inblick i hur checklistan fungerar och hur den kan användas. Det blir även tillfälle att ställa frågor.

Anmäl dig till bemanning@prevent.se, eller på tel 08-402 02 00.

Kontakt: Jessica Frisk, marknadsassistent, 08-40 02 23, jessica.frisk@prevent.se Andreas Alskog, informatör, Prevent, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se.
Leif Johansson, arbetsmiljökonsult, 0708-115519, leif.johansson@ergett.se.