Pressinbjudan - Nya riktlinjer för truckförares säkerhet

Nya riktlinjer för truckförares säkerhet Från årsskiftet gäller nya riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter. Under våren genomför Prevent i samarbete med arbetsmarknadens parter kostnadsfria seminarier om hur trucksäkerheten kan förbättras. Nu på tisdag i Skellefteå.

Datum: Tisdag 29 mars.
Tid: Kl 9.00–12.30 (kaffe kl 8.30) Plats: Scandic Skellefteå, Kanalgatan 75, 931 78 Skellefteå

Medan många andra arbetsolyckor minskat de senaste åren har antalet truckolyckor varit konstant. Truckförares kunskaper och attityder spelar stor roll för säkerheten genom samverkan mellan organisationer och förbund inom Svenskt Näringsliv och LO samt med Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) och Maskinleverantörerna, har nya Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter – TLP10 tagits fram.

De nya riktlinjerna betonar bland annat vikten av ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete på företagen, truckinstruktörernas centrala roll för att förmedla både kunskaper och attityder samt beskriver tydligt innehållet i de praktiska prov som ska avläggas.

På seminarierna får deltagarna en genomgång av de nya riktlinjerna. De får även veta vad som går att göra på arbetsplatserna för att minska riskerna och hur truckens design och funktionalitet påverkar säkerheten. Representanter för Smurfit Kappa Kraftliner Piteå delar med sig av erfarenheter från hur man inom deras företag arbetat för att öka trucksäkerheten.

Läs mer på www.prevent.se/amnesomrade/Arbetsutrustning/Truckar/ där även skrifterna Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter – TLP10 och Säkert truckarbete samt Körtillstånd för truck kan hämtas kostnadsfritt. Även programmet för seminariet, fakta de nya riklinjerna för truckförare finns att hämta.

Kontakt och anmälan: Mats Bjurvald, projektledare Prevent, 08-402 02 42, 070-5131705, mats.bjurvald@prevent.se Pär Pihlqvist, informatör Prevent, 08-402 02 54, par.pihlqvist@prevent.se