Pressinbjudan - Skiftande skift sparar kroppen

Skiftarbete sliter på kroppen men det finns gott om tekniker som gör att hälsoriskerna kan mildras. Nu genomför arbetsmiljöföreningen Prevent en rad seminarier för att hjälpa företagen att förbättra för medarbetarna som arbetar skift.

Arne Lowden medverkar vid seminarierna och har granskat den nya skriften ”Skiftarbete & din hälsa” som används vid seminarierna och som sammanfattar de senaste forskningsrönen på området.

Skiftarbete och hälsa i Sundsvall 11 november

Tid: kl 13.00-16.00 Plats: Hotell södra Berget, Södra Berget Moderator: Cecilia Andersson, Industriarbetsgivarna

Program: 13.00-13.15 Inledning 13.15-14.45 Individens hälsa påverkas av skiftarbete. Dygnsrytm kopplat till sömn och kost. Hur kan man minska riskerna. Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet. 14.45-15.15 Fika. Kaffe med smörgås 15.15-16.00 Erfarenheter från deltagare som har gått Prevents utbildning "Skiftarbete och hälsa" – Företagsrepresentanter berättar om hur de har arbetat vidare med detta på sitt företag.

Kontakt:

Charlotte Wikholm, projektledare, tel 08-402 02 57, charlotte.wikholm@prevent.se

Ingalill Sjö, utbildningsledare, tel 08-402 02 10, ingalill.sjo@prevent.se

Arne Lowden, sömnforskare, 073-582 31 66, arne.lowden@stress.su.se