Pressinbjudan: Arbetsmiljöverkstan i Stockholm balanserar arbetsliv och fritid

Det gränslösa, flexibla arbetslivet har fördelar som gör det både stimulerande och väldigt effektivt. Men det finns också hälsorisker med att kunna jobba var som helst och vara ständigt nåbar. Det nya webbverktyget Balansguiden hjälper individen att få kontroll över den egna situationen. Projektledare Camilla Enocksson presenterar det på Arbetsmiljöverkstan i Stockholm 24 november.

Andra ämnen som tas upp är stress på jobbet, säkerhetskultur, systematiskt arbetsmiljöarbete samt arbetsintroduktion.

Arbetsmiljöverkstan har turnerat under hösten och genomfört kostnadsfria seminarier där man tagit upp en rad ämnen inom arbetsmiljö och visat tillämpbara verktyg för företag och organisationer. Den 24 november är det dags för Stockholm. Då blir det bland annat inspirationsföreläsning om att skapa balans mellan arbete och fritid.

– Balansguiden är ett stöd till var och en att ta tag i frågorna och att börja fundera på den egna situationen helt enkelt. Hur är det för mig? Hur gör jag? Sedan är det lättare att börja bena ut vad du behöver tänka på, kanske sätta upp egna mål och ta upp det med kollegor och chefen, säger projektledare Camilla Enocksson.

Balansguiden finns på webben och är kostnadsfri.

De övriga ämnen och verktyg som presenteras i Stockholm är:

• Stress på jobbet. Hur man kan förebygga stress genom att undersöka orsakerna och åtgärda dem. Bland annat visas en webbenkät som inventerar de stressfaktorer som individen eller arbetsgruppen utsätts för.

• Säkerhetskultur på jobbet. Säkerhetsvisaren är ett kostnadsfritt webbverktyg som hjälper företagen att stämma av gemensamma värderingar och attityder.

• Systematiskt arbetsmiljöarbete är ett myndighetskrav som väl fungerande även leder till ökad trivsel, kreativitet och produktivitet. Här presenteras utbildningar, böcker och webbverktyg.

• Arbetsintroduktion. En bra introduktion påverkar arbetsprestation, arbetsglädje samt minskar risken för skador och olyckor. Introduktionsguiden är en enkel och kostnadsfri webbguide.

Läs mer http://www.prevent.se/arbetsmiljoverkstan/

Följ seminarierna på Twitter under hashtaggen #arbetsmiljöverkstan

Kontakt och anmälan:

Johan Mellnäs, projektledare Arbetsmiljöverkstan, 070-523 00 33, johan.mellnas@prevent.se

Per Ulfhielm, kommunikatör, 076-784 24 32, per.ulfhielm@prevent.se

Arbetsmiljöverkstan i Stockholm

Dag: tisdag 24 november

Tid: 8.00–10.30, 11.30–14.00 eller 15.30–18.00

Plats: First Hotel Norrtull, S:t Eriksgatan 119, Stockholm

Arbetsmiljöverkstan är på turné och har genomfört kostnadsfria seminarier i Göteborg, Malmö, Umeå, Linköping under oktober och november. Nu är det dags för Stockholm.

Under dagen finns tre seminarietillfällen: frukost, lunch eller ”after work”. Varje pass är runt 2 timmar och 30 minuter.

Varje pass innehåller kortare föreläsningar om några av de aktuella ämnena på runt 20 minuter vardera samt demonstrationer och möjlighet till dialog med Prevents medarbetare.

Till Stockholm är det 330 personer anmälda. De är framför allt chefer, arbetsmiljöansvariga och skyddsombud från företag och organisationer i Stockholm län.