PRESSINBJUDAN 2007 års arbetsmiljöstipendium delas ut

På onsdag delas Prevents arbetsmiljöstipendium 2007 ut till Bengt-Åke Sjöström, huvudskyddsombud på MacGregor Cranes i Örnsköldsvik. Stipendiet om 30 000 kronor delas ut av stipendiefondens ordförande tillika vice vd för Svenskt Näringsliv Jan-Peter Duker.

Sedan sju år tillbaka är Bengt-Åke Sjöström huvudskyddsombud på MacGregor Cranes i Örnsköldsvik. När han inledde sitt uppdrag stod företaget inför nedskärningar och läget var spänt. Med hjälp av ett arbetsmiljöombud på Sif Mellannorrland fick Bengt-Åke Sjöström struktur på det arbete som behövde göras. Konsekvensanalyser och handlingsplaner upprättades och en krisgrupp inom företaget aktiverades.

Bengt-Åke Sjöströms insatser som huvudskyddsombud präglas av stort engagemang och lyhördhet. Han tar sig alltid tid att lyssna och agerar direkt om någon medarbetare mår dåligt. I dag ser det betydligt ljusare ut för företaget och sjukskrivningarna är mycket låga. En förutsättning för det framgångsrika arbetsmiljöarbetet är Bengt-Åke Sjöströms aktiva dialog och samverkan med företagets ledning.

Framöver vill Bengt-Åke Sjöström arbeta mer med den fysiska arbetsmiljön och vidareutbilda sig inom området belastningsskador.

– Jag brinner verkligen för belastningsskador. Ergonomin vid datorarbete är viktig, inte minst för de unga på företaget. Trots att de säger att de inte har ont nu är det lätt att de känner av nacke och axlar om några år.

Fakta om stipendiet: Prevents arbetsmiljöstipendium delas ut en gång om året till personer i privata företag som aktivt arbetat för att utveckla och förbättra arbetsmiljön, såväl den fysiska som den psykosociala. Arbetet ska ha skett i samverkan mellan de lokala parterna, i syfte att integrera arbetsmiljöarbetet i företagets verksamhet. Stipendiet är ett utbildningsstipendium för stipendiatens utveckling inom arbetsmiljöområdet.

För ytterligare information kontakta: Henrik Lindahl, vd på Prevent och sekreterare i stipendiefonden, tfn: 08-402 02 09