• Prevent/

PRESSINBJUDAN Seminarium på Åhmans i Åhus för att minska olyckor på trä- och möbelföretag

Under hösten sker en bred satsning från Trä- och möbelföretagen, GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, Unionen och Prevent för bättre säkerhet, med bland annat fem heldagsseminarier för branschen om säkerhetskultur och tillbudsrapportering. Torsdag 18 november hålls det på Åhmans i Åhus.

Dag: 18 november Tid: 10–16 (Kaffe 9.30) Plats: Åhmans i Åhus, Sandvaktaregatan 26, Åhus

Träindustribranschen yrken har under flera år tillhört Sveriges farligaste vid sidan av gruvarbete och polisarbete, enligt statistik från AFA Försäkring. En stor del av branschens olyckor leder till bestående skador, främst på händer och fingrar.

Under hösten gör Trä- och möbelföretagen (TMF), GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, Unionen och Prevent en bred satsning för säkrare arbete genom att arrangera seminarier för att förbättra tillbudsrapporteringen. Det finns också en avsikt att ta fram ett så kallat maskinkörkort.

Åhmans Åhus tillverkar hisskorgar och hissinredningar. Det är ett familjeföretag med 45 anställda med bland annat egen konstruktionsavdelning, snickeri och metallbearbetning. Arbetsmiljö har alltid prioriterats på företaget och inom branschen är det ett föredöme.

Företaget arbetar enligt så kallad lean production vilket inneburit att tunga lyft i princip tagits bort. Rent och snyggt är ledord i det dagliga arbetet och varje vecka har man möte där personalen hålls uppdaterad om vad som pågår och eventuella förändringar. På företaget har det inte förekommit några tillbud på många år och en av förklaringarna är enligt ledningen det systematiska arbetssättet.
Bilagor: Statistik allvarliga arbetsskador och långvarig sjukdom träbranschen Seminarieprogram: ”Minska olyckorna i träindustribranschen”

Kontakt och anmälan: Charlotte Wikholm, projektledare Prevent, 08-402 02 57, charlotte.wikholm@prevent.se Henning Beyer, vd Åhmans i Åhus, 044-28 99 05, henning@ahmans.se