PRESSINBJUDAN Skogsföretag i Dalarna lär sig förebygga risker

Skogen är en av de farligaste arbetsplatserna i Sverige och många skadas allvarligt varje år. Prevent genomför tillsammans med arbetsmarknadens parter ett seminarium om att förebygga risker inom skogsbruket.

Dag:              Onsdag 25 september

Tider:            09.00–12.30. Kaffe från 08.30.

Plats:             Scandic, Hotell Lugnet, Svärdsjögatan 51, Falun

Hittills i år har två personer i landet avlidit i olyckor inom skogsbruket. Förra året inträffade en dödsolycka. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket. Sedan 2009 har antalet anmälda olyckor och sjukdomar legat på 120–140 fall per år. I Dalarnas län anmäldes förra året fyra arbetsolyckor. Under föregående år har olyckorna och sjukdomarna i branschen i länet varit omkring tio stycken per år.

Flest olyckor och skador inom skogsbruket sker i åldrarna 45–54 år. Många är egenföretagare, men även bland de anställda är olyckstalen höga. Farliga moment är bland annat att arbeta i stormfälld skog och att hantera motorsågar. Halkolyckor är också vanligt.

Vid seminariet om risker i skogen berättar före detta maskinförare Rickard Forslund om olyckan som förändrade hans liv.

– 500 gånger går det bra, men den 501:a händer det, tyvärr, säger Rickard Forslund. Hans historia finns även på prevent.se/skog.

Prevent har tillsammans med SLA-arbetsgivarna (Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet) och GS-facket (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) arbetat fram ett branschanpassat material om risker i skogen. Det handlar om hur det på ett enkelt sätt går att arbeta med riskbedömningar och systematiskt arbetsmiljöarbete.

Vid seminariet medverkar Martina Hallgren, SLA-arbetsgivarna, Lars-Olov Eriksson, GS-facket Carin Hedström, författare samt Monica Lörnbo, Prevent. De anmälda deltagarna kommer främst från Dalarna och Uppland.

Kontakt:

Monica Lörnbo, projektledare, 08-402 02 45, 070-647 62 53, monica.lornbo@prevent.se