PRESSINMEDDELANDE Sju tips för en bra arbetsmiljöpolicy

Arbetsmiljöpolicyn är företagets vision om förhållandena på den egna arbetsplatsen. Alla ska ha en, men hur gör man? Den nya skriften "Arbetsmiljöpolicy - en praktisk vägledning" beskriver hur man går tillväga.

Den nya skriften ger en övergripande bild av vad en arbetsmiljöpolicy är och vilken roll den har i vardagsarbetet och i lagstiftningen. Den visar på hur en bra arbetsmilöpolicy ser ut och hur man går tillväga för att utforma en. I skriften finns det exempel på hur olika arbetsplatser kan utforma sin arbetsmiljöpolicy. Dessutom visar fem företag i olika branscher hur de gjort och kommenterar varför.

Avslutningsvis finns en guide för hur man gör för att sätta igång med utformningen.

Det här kännetecknar en bra arbetsmiljöpolicy: • den kopplar till företagets affärsidé och ger en bild av hur den egna arbetsmiljön ska se ut • den grundar sig på en bedömning av riskerna för olycksfall och arbetssjukdomar • den beskriver företagets kännedom om lagar och regler • den är förankrad hos medarbetarna • den är ett aktivt dokument i ledningen, används, uppdateras och utvecklas • den är ett kompass i det dagliga arbetet, det vill säga ger både vision och riktlinjer • den ska var kort, högst en A 4

"Arbetsmiljöpolicy - en praktisk vägledning" (art 799) kostar 190 kronor exklusive moms och frakt. Den kan beställas från Prevent tel 08-402 02 20, fax 08-402 02 40 eller via www.prevent.se/bokhandel

Kontakt: Monica Lörnbo, projektledare, 08-402 02 45, monica.lornbo@prevent.se Andreas Alskog, informatör/redaktör, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se