• Prevent/

PRESSMEDDELANDE Cheferna allt mer engagerade i arbetsmiljön men skyddsombuden fortfarande i topp

Skyddsombuden är mest intresserade av arbetsmiljön på våra arbetsplatser, men cheferna ligger numera inte långt efter. De senare tycker också att de lägger ner mer tid på det konkreta arbetsmiljöarbetet. Det visar Prevents undersökning som presenterades idag på Elmia Arbetsmiljö:Work 10 i Jönköping.

Åtta av tio chefer och anser att den ekonomiska krisen som inleddes under 2008 inte har påverkat arbetsmiljöarbetet. Två av tio tycker att den gjorde det, de flesta negativt. För dem innebar krisen att de helt och hållet fick ägna sig åt produktionen och att förutsättningarna för arbetsmiljöarbetet minskade. Men en liten del av de svarande tycker att krisen inneburit att det har kunnat arbeta mer koncentrerat med arbetsmiljöfrågorna och även kunnat utbilda sig i ökad omfattning.

I mångt och mycket är cheferna och skyddsombuden överens om hur arbetsmiljöarbetet fungerar i dagsläget. Tidigare undersökningar har ofta visat att cheferna varit mer nöjda med hur det har fungerat och skyddsombuden mer kritiska. Detta glapp är nu näst helt borta.

– Överhuvudtaget visar undersökningen att det finns en samsyn kring de här frågorna ute på arbetsplatserna. Det är många företag som ser kopplingen mellan bra arbetsmiljö och de fördelar som det medför både för individ och företag, säger Prevents vd Maria Schönefeld.

Två timmar eller mer Den tid som cheferna säger att de lägger ner på arbetsmiljöarbetet är högre än vad skyddsombuden uppger. Av cheferna är det nästan fem av tio som lägger ner två timmar eller mer på arbetsmiljön varje vecka. Motsvarande för skyddsombuden är fyra av tio.

De tillfrågade har stort förtroende för varandra. De tycker att ledning, chefer och skyddsombuden visar stort eller medelstort intresse för arbetsmiljöfrågorna. Av dessa hamnar skyddsombuden allra högst. Bland de anställda upplever man intresset som något svalare.

Fler arbetar systematiskt Enligt Arbetsmiljöverket föreskrifter ska företag bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete, det vill säga arbeta aktivt med risker och problem genom att inventera, planera, åtgärda och följa upp. I Prevents undersökning tycker sex av tio chefer och fem av tio skyddsombud att de gör det helt och hållet. Räknar man med de som gör det delvis blir siffran ännu högre, nio av tio. Transport är den bransch som har kommit längst med det systematiska arbetsmiljöarbetet.

– Vi har en överrepresentation av stora företag i vår undersökning och det syns här. Stora företag har traditionellt varit bättre på att arbeta systematiskt med arbetsmiljön. De har så många andra rutiner i företaget där de gör på ett liknande sätt. Men jag tror nog också att vi också rent faktiskt kan se en begynnande attitydförändring, allt fler arbetsplatser börjar förstå att det inte är så svårt och att det finns mycket att vinna, säger Maria Schönefeld.

Fakta undersökningen. Sammanlagt har 501 chefer och 522 skyddsombud intervjuats på telefon under april 2010. Drygt hälften av arbetsplatserna finns inom privat sektor. Urvalet har gjorts från Prevents eget register där det finns runt 20 000 företag. I undersökningen ingår arbetsplatser med mer än 10 anställda med en överrepresentation av större företag.

Bilaga: Undersökningen ”Chefer och skyddsombud om arbetsmiljön just nu”

Kontakt: Maria Schönefeld, vd, 08-402 02 09, 070-523 63 83, maria.schonefeld@prevent.se Marie Antman, informationschef, 08-402 02 04, 070-698 86 06, marie.antman@prevent.se Andreas Alskog, informatör,08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se