• Prevent/

PRESSMEDDELANDE Enklare för chefer och skyddsombud att driva effektivt arbetsmiljöarbete

– Om du till exempel driver en butik kan du prenumerera på de ändringar av regler och aktuella föreskrifterna som rör just din verksamhet, antingen via e-post eller via ett RSS-flöde, säger projektledare Gunnar Lagerström. Det är en av nyheterna i Prevents satsning på internetbaserade Regelbanken. En annan är hjälpen med det systematiska arbetsmiljöarbetet, till exempel flexibla checklistor som kan skapas efter det egna behovet.

– Genom att vi nu lagt hela Regelbanken på webben så uppdateras innehållet varje månad. Vi blir användarens omvärldsbevakare, säger projektledare Gunnar Lagerström.

– Driver du exempelvis en butik ser du med hjälp av regelbanken vilka regler och föreskrifter du ska känna till som arbetsgivare. Du väljer en prenumeration på de aktuella föreskrifterna och får ett mejl så snart en ändring görs, säger Gunnar Lagerström.

Den andra, helt nya delen, är ett hjälpmedel som gör det lättare för arbetsgivaren att arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet, som exempelvis att upprätta handlingsplaner och göra riskbedömningar.

– I verktyget finns färdiga checklistor med viktiga frågeställningar anpassade efter bransch eller ämne. Du kan till exempel hämta upp en färdig checklista inför undersökningen och riskbedömningen av personalens bildskärmsarbete. Den listan kan sedan kompletteras med åtgärder till en handlingsplan i arbetet för en bättre arbetsmiljö.

Regelbanken går att prenumerera på och har funnits i Prevents regi i närmare 20 år. Användare är bland annat arbetsgivare, chefer, skyddsombud, HR-avdelningar, konsulter inom arbetsmiljöområdet och företagshälsovården.

Regelbanken finns på www.prevent.se/regelbanken

Kontakt Gunnar Lagerström, projektledare, 08-402 02 44, gunnar.lagerstrom@prevent.se Andreas Alskog, informatör, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se