PRESSMEDDELANDE Fyra steg för att komma tillbaka i arbete

Bra arbetsanpassning och rehabilitering är av stor betydelse för att arbetstagaren tidigt ska komma tillbaka till arbetet. Därför behöver företaget rutiner för det. Den nya boken ”Tillbaka i arbete” beskriver på ett lättillgängligt sätt hur det kan se ut.

Skriften visar i fyra steg hur arbetsanpassning och rehabiliteringen kan gå till:

• Första veckan: Sjukanmälan görs, arbetsgivaren tar kontakt med den sjuke efter tre dagar, arbetsgivaren dokumenterar sjukfallet, för bland annat underlag för eventuell arbetsanpassning och kontakt med Försäkringskassan.

• Andra veckan: Sjukintyg från läkare efter åtta dagar, arbetsgivaren gör en kartläggning av den sjukes arbetsplats. Efter 15 dagar meddelar arbetsgivaren Försäkringskassan om den sjuke. Arbetsgivaren och Försäkringskassan gör en rehabiliteringsplan, som innehåller både delmål och slutmål.

• Tredje och fjärde veckan: Den sjuke träffar chef och skyddsombud. Företagshälsovården tar reda på vilka arbetsuppgifter som den sjuke kan klara av. Den sjuke har efter ytterligare någon vecka möte med chefen, företagshälsovården, och även skyddsombudet är med. Här diskuteras arbetsuppgifter, arbetsanpassning, hjälpmedel och kompetensutveckling. Arbetsgivaren summerar i en handlingsplan.

• Efter drygt en månad: Om den sjuke ska arbetsträna för exempelvis nya arbetsuppgifter, träffar hon Försäkringskassan tillsammans med sin chef dag 40 i sjukskrivningen. Här deltar även husläkare och skyddsombud. När rehabiliteringen är genomförd görs en utvärdering.

Boken ägnar även ett kapitel åt det förebyggande arbetet som är viktigt för att undvika risker och för att tidigt fånga upp ohälsa och undvika krävande rehabiliteringsinsatser.

”Tillbaka i arbete – 4 steg om arbetsanpassning och rehabilitering”, art nr 835, 48 sid, 270 kr exklusive moms och frakt. Beställ på www.prevent.se eller 08-402 02 00.

Bilaga: Omslag Tillbaka i arbete

Kontakt: Krister Skoglund, projektledare Prevent, 08-402 02 06, krister.skoglund@prevent.se Ingrid Samuelsson, informatör/redaktör, 08-402 02 12, ingrid.samuelsson@prevent.se