PRESSMEDDELANDE IT-systemens användarvänlighet ett hett ämne

Vår fysiska arbetsmiljö har förbättrats, men den mentala arbetsmiljön har hamnat i bakvattnet i takt med att IT-system införts inom de flesta branscher. Det menar Jonas Söderström, konsult i frågor som rör vår digitala arbetsmiljö. Arbetsmiljöföreningen Prevent uppmärksammar nu problemet med IT-stress i en särskild satsning.

– De blir en belastning på tänkandet, man måste ständigt komma ihåg hur man gjort, tänka efter och försöka tolka ett obegripligt system. Alltför många system är inte anpassade till människors verkliga arbete. Men en del tycker att det är skamligt att erkänna att det är jobbigt med systemen, trots att det är tekniken som är dålig och ohanterbar, säger han.

Stressen blir inte minst stor när tekniken krånglar i en offentlig miljö, som till exempel i en snabbköpskassa.

Sluta skämmas – börja ställa krav Jonas Söderström menar att det är hög tid att användarna slutar skämmas och i stället börjar ställa krav på en användarvänlig och fungerande teknik.

– Det finns en övertro på att tekniken i sig är lösningen. Tendensen är att maskinerna bestämmer och människorna får anpassa sig. Arbetsgivarna borde istället lägga ner ett större engagemang på att hitta system som är mer anpassade till människorna och deras konkreta arbete.

Brådskan är för stor vid valet av system, menar Jonas Söderström. Grundliga förstudier görs alltför sällan. Chefer och ekonomer som köper in systemen tror att arbetet ser ut på ett visst sätt, men de har sällan involverat de anställda som ska använda tekniken.

– Det blir IT-systemet i sig som styr arbetet, i stället för att det ska vara ett logiskt hjälpmedel.

Users Award vill förbättra användarvänligheten Sara Daniels jobbar på UsersAward, en rörelse som arbetar för att förbättra användarvänligheten i IT-system. Rörelsen, som ägs av LO, är kopplad till forskare och sponsras av statliga Vinnova.

– För att minska IT-stressen krävs att man har kontroll över sitt arbete och sina verktyg. Det är väldigt stressande att inte veta vad man ska göra åt problem i tekniken och att inte ha kontroll över arbetsprocessen, säger Sara Daniels.

Samtidigt poängterar hon att teknik som fungerar på ett användarvänligt sätt i hög grad kan minska stressen i arbetet och ge ökade möjligheter till kommunikation såväl inom organisationen som utåt mot kunder och leverantörer.

IT-stress ett växande problem Krister Skoglund på Prevent är projektledare för en stor satsning på att belysa fenomenet IT-stress. Som en del i detta arbete har Prevent tagit fram en särskild webbplats där arbetsgivare och andra kan få råd om hur man kommer till rätta med problemen kring IT-stress.

– För Prevent är det viktigt att uppmärksamma nya företeelser i arbetslivet. Vi vill få till stånd en diskussion kring frågor som rör IT-stress, som är ett växande problem på många arbetsplatser.

Läs mer om IT-stress på www.prevent.se

Kontakt Krister Skoglund, projektledare, 08-402 02 06, 070-102 73 03, krister.skoglund@prevent.se Andreas Alskog, informatör, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se