PRESSMEDDELANDE Kunskap nyckel till säkert underhåll

Brister i underhåll kan resultera i ett klämt finger, kemikaliestänk på kroppen eller i värsta fall dödsfall. Underhållsarbete är riskfyllt och ny statistik från AFA Försäkring visar att det kan relateras till nästan 14 procent av arbetsplatsolyckorna i tillverkningsindustrin. Prevent vill bidra till säkert underhåll i alla företag och bjuder därför in till konferensserien Säkert underhåll.

– Vi blev ganska förvånade att det var så mycket. Man kan konstatera att underhållsrelaterade olyckor fortfarande är ett stort problem. Det här blir en viktig pusselbit för att förstå varför vi ser förhöjda risker för olycksfall inom vissa branscher, säger hon.

Prevents kampanj Säkert underhåll pågår under hela 2011 och är del av en tvåårig kampanj från Europeiska arbetsmiljöbyrån. Ett säkert underhåll består i grunden av ett systematiskt arbetsmiljöarbete med riskbedömningar, rutiner och tillräcklig kompetens hos medarbetare. Det omfattar exempelvis såväl upphandlingar av underhåll som skyddsutrustningar och kännedom om maskiners konstruktion.

Ett sätt att utveckla ett säkert underhåll är att lyfta fram exempel på bra underhållsarbete och att belysa de risker som finns med eftersatt underhåll. Det är också viktigt att företag har kunskap om regelverken kring underhåll, regler som bland annat beskrivs i Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Boel Callermo är avdelningschef på Arbetsmiljöverket, som varje år gör tusentals inspektioner på svenska företag.

– Vi ser en del brister, framför allt i säkerhetstänkandet; att man inte riskbedömer inför driftsstopp, att det saknas skyddsanordningar eller att man inte använder rätt skyddsutrustning. Men det som skiljer agnarna från vetet är kunskap. Med bra kunskap och hög medvetenhet om hur till exempel säkra stopp och noggranna riskbedömningar utförs, så utvecklas en bra säkerhetskultur, säger hon.

Underhåll är nödvändigt för att anläggningar, maskiner och transportmedel ska vara säkra. Ett av de företag som just nu har högsäsong för underhåll är Skistar, som äger och driver skidanläggningar både i Sverige och i Norge. För att kunna ta emot tusentals sportlovsfirare på bästa sätt finns rutiner för hur pistmaskiner, liftar, snöskotrar, fyrhjulingar, pumphus och elverk ska underhållas och hur vajrar ska röntgas för att upptäcka underhållsbehov. Liftar ses över årligen, pistmaskiner efter var 400:e timme och bromsbelägg dagligen. Enligt Carl-Johan Ekblom, teknisk chef på Skistar i Åre, är just kunskap – i form av utbildning och tydliga rutiner – A och O för att få underhållet att fungera.

– De som avisar stolpar och linor måste till exempel ha klätterutbildning, och pistörer ska vara sjukvårdsutbildade. Generellt sett har vi bra rutiner, men vi kan bli bättre på att följa dem. Vi är väldigt väderberoende och helt plötsligt kan det vara 30 minusgrader eller storm. Då kanske vi inte kan utföra det vi hade planerat, säger han.

Fem punkter för säkert underhåll • Planera underhållsarbetet och gör en riskbedömning. • Säkra arbetsområdet, hindra tillträde för obehöriga. Sätt upp varningsskyltar på utrustning som ska underhållas. Se till att elförsörjningen är avstängd och att maskiner är säkert stoppade. • Använd rätt verktyg och utrustning. Kom ihåg personlig skyddsutrustning. • Arbeta enligt plan, följ regler och riktlinjer för arbetet. • Avsluta underhållsprocessen med kontroller för att säkra att arbetet är slutfört och att det som skulle underhållas är i säkert skick.

Bilagor Fakta: Högsäsong för underhåll på Skistar Konferensprogram Säkert underhåll

Kontakt Gunnar Lagerström, projektledare, 08-402 02 44, gunnar.lagerstrom@prevent.se Ingalill Sjö, utbildningsledare, 08-402 02 10, ingalill.sjo@prevent.se Pär Pihlqvist, informatör, 08-402 02 54, par.pihlqvist@prevent.se

Kontaktpersonerna kan också hjälpa till med kontakter till de företag som medverkar i konferensserien.