• Prevent/

PRESSMEDDELANDE Maskinkörkortet ska minska olyckorna inom trä- och möbelindustrin

Omkring 600 anställda inom trä- och möbelindustrin råkar varje år ut för arbetsolyckor. Nu presenterar arbetsmarknadens parter Maskinkörkortet, en kostnadsfri webbutbildning som ska höja säkerheten i branschen. På torsdag den 8 september hålls ett seminarium i Kristianstad.

Dag: torsdag 8 september Tid: 09.00-16.00 Plats: Quality hotel Grand, V. Storgatan 15, Kristianstad

Maskinkörkortet är en webbutbildning som ger både generell information om arbetsmiljön i trä- och möbelindustrin och kunskap om hur man arbetar säkert med olika maskintyper. För varje maskin avläggs både ett praktiskt och ett teoretiskt prov.

– Körkortet blir ett bevis på att operatören kan jobba säkert, och är också ett sätt att synliggöra och dokumentera den kompetens som finns i branschen, säger Martina Hallgren på TMF (trä- och möbelföretagen).

I Danmark har Maskinkörkortet funnits i flera år, och där kan man se att det gett effekt. När det gavs möjlighet att översätta den danska versionen till svenska förhållanden, gick bransch- och arbetsgivarorganisationen TMF och fackförbundet GS (facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) samman och arbetade med hjälp av Prevent fram ett svenskt Maskinkörkort.

– Att få ned antalet olyckor är det viktigaste. Vår bransch är alldeles för skadedrabbad. Men vi hoppas också på att körkortet kan bidra till att höja statusen i yrket, säger Lennart Gunnarsson på GS.

Maskinkörkortet är tänkt att kunna användas i såväl företag som inom trätekniska utbildningar. Till en början kommer man kunna ta körkort för sju olika maskiner, bland annat kapsåg, bordsfräs, rikthyvel och bandsåg. På sikt kommer antalet maskiner att utökas.

När Maskinkörkortet nu presenteras sker det vid sju kostnadsfria endagsseminarier på olika orter i landet. Samtidigt presenteras WIA, ett skaderapporterings- och analyssystem för arbetsskador och tillbud.

Trägolvsföretaget Tarketts anläggning i Hanaskog utanför Kristianstad använder sig av rapporteringssystemet WIA och har mycket goda erfarenheter.

– Vi har stor glädje av det. Systemet underlättar hanteringen, och det är enklare att rapportera in tillbud och olyckor och att ha koll på var ärendet ligger i hanteringen. Det är också enkelt att se om liknande saker skett på andra företag och vilka åtgärder de då har vidtagit, säger huvudskyddsombudet Dennis Wennberg.

Läs mer om maskinkörkortet på www.prevent.se/sv/Maskinkorkortet

Kontakt: Mats Bjurvald, projektledare, 08-402 02 42, 070-658 75 13, mats.bjurvald@prevent.se Helena Wahlund, informatör, 08-402 02 56, helena.wahlund@prevent.se Dennis Wennberg, huvudskyddsombud Tarkett, 044-26 82 18, Dennis.Wennberg@tarkett.com