PRESSMEDDELANDE Träbranschen tar krafttag mot olyckorna

Klämskador och kapade fingrar är alltför vanligt bland dem som arbetar i snickeri- och möbelindustri. Under hösten sker en bred satsning från Trä- och möbelföretagen, GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch och Prevent för bättre säkerhet. Bland annat genomförs fem heldagseminarier för branschen om säkerhetskultur och tillbudsrapportering. De hålls på företag i Tidaholm, Burträsk, Åhus, Nässjö och Gävle.

Arbetsgivare och fackförening samverkar Trä- och möbelföretagen drev för några år sedan ett arbetsmiljöprojekt med namnet Tio i topp, där tio företag i branschen medverkade. Projektet ledde fram till att bättre tillbudsrapportering, säkerhetskultur och maskinkunskaper lyftes fram som viktiga åtgärder.

Detta har nu parterna i branschen gått vidare med i samarbete med Prevent.

– Höstens satsning är en fortsättning på Tio i topp-projektet. Hos de företag vi besökte kunde vi se att bra stödsystem saknades för rapporteringen av störningar och tillbud och därför föll det ofta bort. Vi vet att det går ungefär tio tillbud på en olycka, och kan vi minska antalet tillbud håller vi också olyckorna längre bort från oss. Nu har vi fått ett nytt rapporteringssystem, WIA, som är enkelt att använda och vi hoppas att fler företag får upp ögonen för möjligheterna med systemet, säger Martina Hallgren, arbetsmiljöansvarig på Trä- och möbelföretagen (TMF).

Lennart Gunnarsson arbetsmiljöombudsman på GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, tycker att bättre tillbudsrapportering är ett viktigt första steg till bättre arbetsmiljö.

– Jag tror också det är bra att arbeta med attityder och säkerhetskultur. Det ska sitta i ryggmärgen att aldrig komma åt med fingrar kring sågar och maskindelar. I dag är det ofta tvärtom – det sitter i ryggmärgen att peta till något som hamnat fel för att arbetet ska gå smidigare.

Säkerhetskultur Forskaren Marianne Törner föreläser om säkerhetskultur på seminarierna.

– Kulturen på arbetsplatsen fyller en viktig funktion. Den utvecklas för att gruppen ska kunna fungera tillsammans. Gruppen behöver enas om hur man ska lösa sitt gemensamma uppdrag men också hur man ska fungera tillsammans som grupp. Det skapar trygghet och gör arbetet begripligt för gruppens medlemmar.

– Kulturen på arbetsplatsen fyller alltså en mycket viktig funktion för gruppens medlemmar och inser man det så inser man samtidigt att det finns mycket starka mekanismer för att bevara den som den är, säger Marianne Törner.

Det går att utveckla säkerhetskulturen på en arbetsplats eller inom en yrkesgrupp, men det måste göras genom ett långsiktigt arbete som börjar hos ledningen själv. Om cheferna prioriterar säkerhetsarbetet, arbetar med daglig och bra säkerhetsledning och engagerar gruppen genom god säkerhetskommunikation och delaktighet skapas förutsättningar för förbättring av säkerhetsklimat och säkerhetskultur. Då kan nya normer utvecklas i gruppen för vad som är rätt och fel sätt att bete sig.

– Det går att förändra en kultur genom att förstå den och stärka goda krafter. Det kan ta tid, men förändringarna blir också bestående lång tid framöver, säger Marianne Törner.

Seminarier från Åhus till Burträsk Under hösten gör TMF, Trä- och möbelföretagen, GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch och Prevent en bred satsning för säkrare arbete:

• Fem seminarier på vardera en dag om säkerhetskultur och tillbudsrapportering. De hålls på företag i Tidaholm, Burträsk, Åhus, Nässjö och Gävle. • Branschen försöker få fler att använda det nya informationssystemet WIA, som tagits fram av AFA Försäkring, för att rapportera och sprida kunskap om tillbud.
• Branschen arbetar vidare med att ta fram ett nytt maskinkörkort, som ska fungera som en certifiering av kunskaper om arbetsmiljö och branschens specifika maskintyper.

Bilagor: • Statistik allvarliga arbetsskador och långvarig sjukdom träbranschen • Seminarieprogram: ”Minska olyckorna i träindustribranschen”

Kontakt: Charlotte Wikholm, projektledare Prevent, 08-402 02 57, charlotte.wikholm@prevent.se Pär Pihlqvist, informatör Prevent, 08-402 02 54, par.pihlqvist@prevent.se