• Prevent/

PRESSMEDDELANDE Transport av farligt gods – tungt utbildningsmaterial för ökad säkerhet

Ansvaret för säkerheten i samband med tunga transporter har 2009 flyttats till en ny myndighet. Prevent har uppdaterat sin serie läroböcker om transportsäkerhet för att återge dagens riktlinjer och ansvarsförhållanden.

Utbildningshandboken ”Transport av farligt gods” är tänkt att användas av alla de företag som är inblandade i transporter av farligt gods. Materialet ska ge de kunskaper som krävs för att hantera de risker som hänger samman med transporter av ämnen och produkter som kan skada människor, miljö, egendom och annat gods. Böckerna i serien ”Transport av farligt gods” innehåller såväl regler och förordningar som vetenskapligt grundade arbetsmiljökunskaper om hur mänskliga faktorer kan påverka säkerheten. Materialet ger en bred belysning av ämnesområdet och innehåller en sammanfattning av reglerna för väg, järnväg, sjö och flyg.

• Transport av farligt gods, lärobok (673) pris 390 kr. Riktar sig till blivande säkerhetsrådgivare.
• Vägtransport av farligt gods – styckegods (art 649) 240 kr. Riktar sig till blivande förare av farligt gods. • Vägtransport av farligt gods – tanktransport (art 648) 240 kr. Kompletterar ovanstående bok.
• Paket Vägtransport farlig gods – både boken om styckegods och den om tanktransport (art 647) 380 kr.
• Lag Transport farligt gods (art 119) pris 80 kr. Innehåller lagar och regler inom området.
Priserna är exklusive moms och frakt. Böckerna kan beställas från Prevent tel 08-402 02 20, fax 08-402 02 40 eller via www.prevent.se/bokhandel

Kontakt: Karin Grahn, projektledare, 08–402 02 51, karin.grahn@prevent.se Andreas Alskog, informatör/redaktör, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se