PRESSMEDDELANDE Tre kandidater till Prevents arbetsmiljöstipendium

Prevents stipendienämnd har valt ut tre eldsjälar som gjort stora och betydelsefulla insatser för arbetsmiljö, säkerhet, kvalitet och trivsel på sina företag. Vinnaren av stipendiet tillkännages på mässan Elmia Arbetsmiljö: Work 10, Jönköping den 19 maj. De övriga två får hedersomnämnanden.

Årets nominerade kommer från Västmanland, Småland och Stockholm:

Anna Lindblom, 35, är kvalitets- och miljösamordnare på tryckeriet Edita Västra Aros AB, Västerås. Anna Lindblom har engagerat hela företagets personal i ett socialfondsprojekt med tyngdpunkt på jämställdhet, likabehandling, mångfald och tillgänglighet. Hon har genomfört utbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete för chefer och arbetsledare inom koncernen och medverkat till att Edita fått flera miljöutmärkelser inom branschen. Under 2010 inleds arbetet enligt metodiken ”LEAN Produktion” och där kommer Anna Lindblom att ha en viktig roll i att leda ett kvalitets- och effektiviseringsarbete inom företaget.

Joakim Gustavsson, 38 år, är skyddsombud vid isolationstillverkaren ABB, Figeholm, Oskarshamn. Joakim Gustavsson är en av företagets stora eldsjälar på arbetsmiljöområdet och säkerhet står på schemat varje dag för alla. Produktionsledare träffas regelbundet med sina skyddsombud och kommer gemensamt fram till lösningar. Antalet skyddsombud har ökat från sju till tretton på några år och de är med i nästan alla nyinvesteringar och projekt. Flertalet maskiner har riskinventerats. Elektronisk tillbuds/olycksfallsrapportering har införts. Varje skift har tio minuters arbetsmiljöinformation om aktuella händelser och risker. En beteendebaserad säkerhetsutbildning för alla anställda planeras.

Andreas Gill, 28 år, arbetsledare på bevaknings- och säkerhetsföretaget Lidingö Säkerhetsservice AB, Stockholm. Andreas Gill har utvecklat ett webbaserat system, ”ISYS”, där kolleger kan rapportera in aktuella risker kopplat till sitt objekt, som väktarpersonal i andra tjänster/bolag kan ta del av och anpassa sin bevakning i realtid. Han gör regelbundna riskanalyser och svarar på frågor från kollegerna via en ”arbetsmiljöinbox”. Han har regelbundna träffar med medarbetarna så att de kan påtala problem. För varje tjänst Andreas Gill är ansvarig över ser han till att själv arbeta på tjänsten och utföra samma sysslor för att se eventuella risker och problem med egna ögon.

Kontakt: Maria Schönefeld, vd, tel 08-402 02 09, maria.schonefeld@prevent.se Andreas Alskog, informatör, tel 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se Anna Lindblom, Edita Västra Aros AB, Västerås, tel 021-81 55 31 Joakim Gustavsson, ABB, Figeholm, tel 0491-516 26 Andreas Gill, Lidingö Säkerhetsservice AB (LSS AB), tel 08-18 12 00.