PRESSMEDDELANDE Tre skyddsombud tävlar om Prevents stipendium

Tre kandidater återstår inför utdelningen av Prevents arbetsmiljöstipendium på Gilla Jobbet på Stockholmsmässan. Samtliga är skyddsombud och eldsjälar när det gäller att skapa en så säker och trivsam arbetsplats som möjligt för sina arbetskamrater.

Prevent delar i år ut två stipendier på 15 000 kronor vardera samt ett hedersomnämnande. Vilka av de tre som blir årets stipendiater avslöjas vid prisutdelningen på Gilla Jobbet den 25 oktober klockan 14.00. Årets nominerade är skyddsombud från Västergötland, Jämtland och Halland.

Mats Palm, 51 år, huvudskyddsombud på TA Hydronics i Annelund i Västergötland och regionalt skyddsombud för IF Metall. Mats Palm är känd i arbetsmiljökretsar som grundare av Facebook-gruppen Support your local skyddsombud, som blivit en stor framgång med omkring 2 900 medlemmar. TA Hydronics är ett industriföretag som tillverkar klimatanläggningar, och företaget har uppmärksammats för sitt arbetsmiljöarbete.

– Vi har fokuserat rejält på tillbudsprocessen så att de tillbud som kommer in blir grundligt hanterade. Det är en process där den som rapporterar in tillbudet blir involverad för att minimera risken att det ska uppstå en gång till, säger Mats Palm.

Sara Nordman, 32 år, skyddsombud på fiskodlingsföretaget Svensk Fjällröding i Jämtland. Svensk Fjällröding är en liten arbetsplats med färre än tio anställda. Hala golv, vassa knivar och ensidigt arbete är några av de arbetsmiljöfrågor som Sara Nordman tampas med, och hon har också påbörjat ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Sara Nordman är relativt färsk som skyddsombud, men tycker att uppdraget är intressant och utmanande eftersom man hela tiden strävar efter att alla ska få det bättre.

– Men där kan man nog aldrig bli riktigt bra. Det finns alltid att något att jobba emot, säger Sara Nordman.

Mikael Bertilsson, 23 år, huvudskyddsombud på Abetong i Varberg. På Abetong hanteras stora betongelement, och till riskerna hör klämskador och olyckor med truckar. I strävan efter att försöka bygga bort riskerna har flödet i fabriken byggts om för att minska truckkörningen och därmed risken för krockar. Uppdraget som huvudskyddsombud tycker Mikael Bertilsson är intressant, och han lär sig nya saker hela tiden.

– Vi har ett bra samarbete med alla gubbarna på golvet, och på kontoret också. Är det något som kommer upp, inte fungerar eller gått sönder så fixar man det direkt, säger Mikael Bertilsson.

För mer information, se www.prevent.se/stipendium

Maria Schönefeld, vd Prevent, maria.schonefeld@prevent.se, 070-523 63 83.
Mats Palm, huvudskyddsombud på TA Hydronics, 0513-54737.
Sara Nordman, skyddsombud på Svensk Fjällröding, 0640-70001.
Mikael Bertilsson, 23 år, huvudskyddsombud på Abetong, 0340-582700.

Prevent är en ideell förening inom arbetsmiljöområdet med Svenskt Näringsliv, LO och PTK som huvudmän. Vår uppgift är att tillsammans med huvudmännen förmedla kunskap kring arbetsmiljöfrågor och utveckla metoder som ska fungera som ett stöd för varje arbetsplats i det löpande arbetsmiljöarbetet.