• Prevent/

Pressmeddelande Ung väktare med ledarskapstalang får Prevents arbetsmiljöstipendium

Prevents arbetsmiljöstipendium 2010 går till Andreas Gill, 28 år och arbetsledare på Inspira Bevakning AB i Stockholm. Prevents stipendienämnd valde honom bland tre eldsjälar som gjort stora och betydelsefulla insatser för arbetsmiljö, säkerhet, kvalitet och trivsel. Vinnaren av stipendiet tillkännagavs i dag onsdag på Elmia arbetsmiljö: Work 10 i Jönköping. De andra två får hedersomnämnanden.

Andreas Gill får priset för systematiska och strukturerade insatser för bättre och säkrare arbetsmiljö på sin arbetsplats. Han gör regelbundna riskanalyser och svarar på frågor från kollegerna via en ”arbetsmiljöinbox”. Han har också regelbundna träffar med medarbetarna så att de kan påtala problem. För varje tjänst Andreas Gill är ansvarig för ser han till att själv arbeta på tjänsten och utföra samma sysslor för att se eventuella risker och problem med egna ögon.

Han har även utvecklat ett webbaserat system, ISYS, där kolleger kan rapportera in aktuella risker kopplat till sitt objekt, som väktarpersonal i andra tjänster och bolag kan ta del av för att anpassa sin bevakning i realtid.

– Andreas Gill är en förebild som ung ledare, genom att redan vid 28 års ålder ha visat att arbetsmiljö är en av de viktigaste frågorna för en chef, något vi särskilt vill lyfta fram här på årets arbetsmiljömässa Elmia Arbetsmiljö: Work 10, säger Prevents vd Maria Schönefeld.

Andreas Gill arbetar som arbetsledare och har det löpande operativa ansvaret för sitt arbetsledarområde gällande kvalitet, väktarpersonal och de löpande kontakterna med kundens kontaktpersoner. Han ingår i produktionsgruppen.

Eftersom Andreas Gill i dagarna ska bli pappa kunde han inte närvara vid utdelningen utan priset mottogs på Elmia av hans chef Patrik Strandberg.

Hedersomnämnanden Anna Lindblom, 35 år, är kvalitets- och miljösamordnare på tryckeriet Edita Västra Aros AB, Västerås. Joakim Gustavsson, 38 år, är skyddsombud vid isolationstillverkaren ABB, Figeholm, Oskarshamn.

Kontakt: Maria Schönefeld, vd, 08-402 02 09, 070-523 63 83, maria.schonefeld@prevent.se Marie Antman, informationschef, 08-402 02 04, 070-698 86 06, marie.antman@prevent.se Andreas Alskog, informatör Prevent, 08-402 02 14. Andreas Gill, stipendievinnare, Inspira Bevakning AB (tidigare Lidingö Säkerhetsservice AB), 08-18 12 00