Prevent får nytt utseende

Ett tredelat P i olika gröna nyanser – det är Prevents nya logotyp. Den utgår från arbetsmarknadens parter som likt ekrar i ett hjul möts i det kunskapsnav kring arbetsmiljön som Prevent utgör.

Prevents nya logotyp är skapad för att passa en modern organisation i ständig utveckling för att möta arbetslivets behov. Den tydliggör uppdraget att tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK arbeta för en bättre arbetsmiljö.

– Prevents styrelse har arbetat fram en ny vision, ny verksamhetsidé och nya mål inför framtiden. Vi har gjort en rejäl översyn och slagit fast vad Prevent är i dag och vart vi vill nå i framtiden. Det visualiserar vi nu genom vår nya logotyp, säger Prevents vd Maria Schönefeld.

Tanken bakom den nya logotypen är att den ska överensstämma med visionen ”Framgångsrika företag med ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete”. Prevents uppdrag är att utveckla produkter och metoder för att inspirera och stödja arbetsplatsernas arbetsmiljöarbete. När säkerheten och trivseln förbättras gynnar det produktiviteten.

Malin Drougge har varit projektledare för Prevents arbete med den nya visuella identiteten.

– Det var inte en helt enkel uppgift att ta fram en logotyp som både vi och våra ägare är överens om, men det har gått jättebra och vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Malin Drougge.

Prevent bildades år 1942 och har sedan dess arbetat för en bättre arbetsmiljö. I dag utgör webbplatsen prevent.se arbetsmarknadens parters nav i arbetsmiljöfrågor. Där kan man hämta kostnadsfritt informationsmaterial, boka utbildningar och seminarier, köpa böcker och läsa tidningen Arbetsliv.

Den nya logotypen finns att hämta på www.prevent.se/grafiskprofil.

Maria Schönefeld, vd Prevent, 070-523 63 83, maria.schonefeld@prevent.se
Malin Drougge, projektledare Prevent, 073-988 04 46, malin.drougge@prevent.se