Riskerna kan minskas på arbetsplatserna EU-konferens i Göteborg 21 januari

Det går att undvika olyckor och sjukdomar på arbetsplatsen. Det första steget är att känna till riskerna. På EU-konferenserna ”Riskbedömning – för ett hälsosamt liv” får företagen lära sig hur. Den tredje av fem genomförs i Göteborg onsdag 21 januari. På eftermiddagen berättar arbetsmiljöinspektören Hans Strömberg om hur man minimerat riskerna på SCA Hygiene Products i Falkenberg.

År 2007 anmäldes i Västra Götaland 5500 arbetsplatsolyckor som medförde sjukfrånvaro och dessutom 9000 olyckor som inte innebar någon frånvaro. Arbetssjukdomarna var 2400. Åtta dödsfall rapporterades.

Många olyckor går att undvika. En av de viktigaste åtgärderna på arbetsplatsen är att göra riskbedömningar. På konferensen får företagen lära sig hur man kan arbeta enligt MTO-metoden (Människa–Teknik–Organisation).

Deltagarna får ett material som underlättar arbetet och en genomgång av hur man kan göra. De får också veta hur det förebyggande arbetet kan bli en lönsam affär.

Arbetsmiljöverkets projektledare Yvonne Görel redovisar vilka krav de ställer och hur de kommer att driva det fortsatta arbetet.

På eftermiddagen berättar arbetsmiljöinspektören Hans Strömberg, om hur man arbetat på SCA Hygiene Products i Falkenberg.

Konferensen i Göteborg fullbokad. Det innebär ett 100-tal anmälda från företag, offentlig sektor och organisationer. Moderator är John Chrispinsson.

Konferenserna ingår i EU:s projekt att få flera företag att aktivt arbeta med riskbedömningar. I Sverige genomförs en rad aktiviteter bland annat fem konferenser, den i Göteborg 21 januari är den tredje.

Läs mer på www.prevent.se/riskbedomningar.asp

Kontakt: Ingalill Sjö, utbildningsledare, 08-402 02 10, 070-771 27 04, ingalill.sjo@prevent.se.
Marie Antman, informationschef, 08-402 02 04, 070-698 86 06, marie.antman@prevent.se.
Andreas Alskog, informatör, 08-402 02 14. andreas.alskog@prevent.se.

Aktuella länkar om arbetsplatsolyckor och riskbedömning: Arbetsmiljöverkets preliminära rapport för 2007 www.av.se/statistik/officiellt/Arbetskador_2007_prel.aspx Regionala data län och kommun www.av.se/dokument/statistik/officiell_stat/STAT2008_03.pdf Dödsolyckor i arbetet www.av.se/statistik/faktarapporter/dodsolyckor.aspx Arbetsmiljöverkets preliminära rapport om dödsolyckor för 2007 www.av.se/dokument/statistik/officiell_stat/STAT2008_02.pdf Allvarliga olyckor och långvarig sjukfrånvaro 2008 www.afaforsakring.se/WmTemplates/Page.aspx?id=2541 Riskbedömning, nytt material www.prevent.se/press/pressmeddelande.asp?id=319