Riskerna kan minskas på arbetsplatserna EU-konferens i Stockholm 5 februari

Det går att undvika olyckor och sjukdomar på arbetsplatsen. Det första steget är att känna till riskerna. På EU-konferenserna ”Riskbedömning – för ett hälsosamt liv” får företagen veta hur det går till. Den sista av fem konferenser genomförs i Stockholm 5 februari. På eftermiddagen berättar bland andra Pär Larshans, personal- och hållbarhetschef, Max Hamburgerrestauranger AB, om riskförebyggande på företaget.

År 2008 anmäldes 5214 arbetsplatsolyckor i Stockholms län som medförde sjukfrånvaro och dessutom 9189 olyckor som inte innebar någon frånvaro. Arbetssjukdomarna var 1838. Sju dödsolyckor är rapporterade.

Många olyckor går att undvika. En av de viktigaste åtgärderna på arbetsplatsen är att göra riskbedömningar. På konferensen får företagen tips om hur man kan arbeta enligt MTO-metoden (Människa–Teknik–Organisation). Deltagarna får material som underlättar arbetet och en genomgång av hur man kan göra. De får också veta hur det förebyggande arbetet kan bli en lönsam affär.

Arbetsmiljöverkets projektledare Yvonne Görel redovisar vilka krav de ställer och hur de kommer att driva det fortsatta arbetet.

På eftermiddagen berättar Pär Larshans, personal- och hållbarhetschef på Max Hamburgerrestauranger AB, samt Jessica Löfström, vd för bemannings- och rekryteringsföretaget ExpanderaMera, om hur de arbetat med riskbedömning på respektive företag.

Konferensen i Stockholm är fullbokad. Det innebär ett runt 150 anmälda från företag, offentlig sektor och organisationer. Moderator är John Chrispinsson.

Konferenserna ingår i EU:s projekt att få flera företag att aktivt arbeta med riskbedömningar. I Sverige genomförs en rad aktiviteter bland annat ett fem konferenser, den i Stockholm 5 februari är den sista.

Läs mer på www.prevent.se/riskbedomningar.asp

Kontakt: Ingalill Sjö, utbildningsledare, 08-402 02 10, 070-771 27 04, ingalill.sjo@prevent.se.
Marie Antman, informationschef, 08-402 02 04, 070-698 86 06, marie.antman@prevent.se.
Andreas Alskog, informatör, 08-402 02 14. andreas.alskog@prevent.se.

Aktuella länkar om arbetsplatsolyckor och riskbedömning: Arbetsmiljöverket preliminära statistik för 2008 www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2009/2009-01-28.aspx Regional preliminär statstik www.av.se/dokument/statistik/ovrigt/Anm_arbetsskador_2005-2008.pdf Dödsolyckor i arbetet 2007-2009 www.av.se/statistik/faktarapporter/dodsolyckor.aspx Arbetsmiljöverkets rapport om dödsolyckor www.av.se/dokument/Press/projektrapport_dodsolyckor_2008.pdf Allvarliga olyckor och långvarig sjukfrånvaro 2008 www.afaforsakring.se/WmTemplates/Page.aspx?id=2541 Riskbedömning, nytt material, www.prevent.se/press/pressmeddelande.asp?id=319