Så säkrar företag återgången till arbetsplatsen efter corona

Många längtar efter att gå tillbaka till arbetsplatsen. En ny kostnadsfri checklista hjälper chefer och medarbetare med de viktigaste sakerna att tänka på inför återgången.

I nuläget bör den som kan jobba hemifrån. Många företag har gjort planer för hur de ska jobba i det nya normala. Andra avvaktar för att se hur situationen utvecklas.

Undersökningar visar att många medarbetare vill fortsätta jobba på distans åtminstone ett par dagar i veckan. Företagen står inför frågor om hur kontoren kan bli mer effektiva och hur man behåller en företagskultur när inte alla är på plats.

Det handlar om att undersöka riskerna, bedöma dem, ta fram förslag på åtgärder och sedan följa upp om åtgärderna som genomförts har fungerat och fått önskad effekt.

— Det är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet helt enkelt, säger Lisa Markström, projektledare på Prevent.

— Dialogen behöver ske löpande. Till exempel kanske man börjar med att vara två dagar i veckan på arbetsplatsen. Man prövar det och utvärderar efter en tid hur det fungerar. Nyckeln är kommunikation och att vi vågar att justera om det inte fungerar som vi vill, säger Lisa Markström.

Prevents kostnadsfria checklista går igenom de viktigaste punkterna för en bra arbetsmiljö inför en återgång till arbetsplatsen efter pandemin. Checklistan består av tjugo frågor på de områden arbetsplatsen behöver hantera: allt från att ha en plan och att kommunicera den så att alla vet vad som gäller, till att ha koll på smittrisker, lokalernas förutsättningar och behov av utrustning.

— Checklistan ger exempel på de frågor som är allra viktigast. Sedan kan man ta hjälp av andra checklistor för att fördjupa sig i till exempel distansarbete, säger Lisa Markström.

Det kan finnas specifika branschfrågor och risker som inte tas upp i checklistan. Där kan företagen i stället kontakta experter inom sitt verksamhetsområde eller sitt branschförbund.

Hur gör Prevent?

Under pandemin har Prevent tillsammans med Svenskt Näringsliv, PTK och LO arbetat fram enkla material för att underlätta för chefer och skyddsombud att bedriva ett bra arbetsmiljöarbete under de nya förutsättningarna. På prevent.se finns förutom den nya checklistan om återgång även checklistor om corona/covid-19, smittspridning, distansarbete med mera och underlag för att göra riskbedömning. De är en del av Prevents mest använda webbsidor just nu.

— Arbetsmarknadens parter är väldigt aktiva hos oss och tar ett stort ansvar för att underlätta arbetsmiljöarbetet på landets arbetsplatser. Att ha ett enkelt material för återgång till arbetsplatsen pratade vi om redan för ett år sedan, men nu när det ljusnar på arbetsplatserna är det förstås ännu viktigare. Arbetsplatserna har efterfrågat konkreta, enkla material, säger Prevents vd Maria Schönefeld.

Hon berättar att Prevent själva använt checklistorna och att kontoret framöver fortfarande kommer att vara navet i den egna verksamheten, som för många andra arbetsplatser.

— Nu har vi planerat delvis återgång från 1 oktober. Bara hälften av arbetsstyrkan får vara på kontoret samtidigt. För de som kan blir det fortsatt distansarbete, men två dagar i veckan på arbetsplatsen, säger Maria Schönefeld.

Här hittar du information om återgång till arbetsplatsen inklusive checklistan: https://www.prevent.se/jobba-med-arbetsmiljo/osa/coronaviruset/infor-atergang-till-arbetsplatsen/

Länk checklista: https://checklists.prevent.se/checklist/answer/245

Läs även bilagan Sju viktiga punkter att tänka på vid återgång till arbetet, finns under dokument & länkar

Kontakt:

Lisa Markström, projektledare Prevent, 070-208 29 35, lisa.markstrom@prevent.se

Maria Schönefeld, vd Prevent, 070-523 63 83, maria.schonefeld@prevent.se

Citat

Checklistan ger exempel på de frågor som är allra viktigast. Sedan kan man ta hjälp av andra checklistor för att fördjupa sig i till exempel distansarbete.
Lisa Markström