• Prevent/

Säker start – för unga i arbetslivet Prevent och arbetsmarknadens parter medverkar i den europeiska arbetsmiljökampanjen

I samband med det europeiska arbetsmiljöåret Säker start – för unga i arbetslivet arrangerar Prevent en konferens i Umeå. Syftet är att uppmärksamma företag och skola på bra introduktionsprogram om arbetsmiljö och säkerhet för nyanställda unga.

Konferensen inleds med en bakgrund till den europeiska arbetsmiljöveckan och moderator Maria Blom ger en introduktion till arbetsmarknadsläget för unga.

På plats finns också Arbetsmiljöverket som berättar om ungas rättigheter och skyldigheter samt de pågående inspektionsinsatserna med fokus på unga.

Lyssna även till representanter för Casco Adhesive och Max Hamburgerrestaurang, två företag som har utvecklat väl fungerande introduktionsprogram för unga.

För att underlätta introduktionen av unga har Prevent tillsammans med arbetsmarknadens parter tagit fram häftet Nu är det på riktigt. Det är en handledning till arbetsgivare och unga arbetstagare. På ett enkelt sätt beskriver den skyldigheter, rättigheter och ger tips. Möt författaren Helene Thornblad och ta del av häftet som delas ut på plats.

Konferensen genomförs av Prevent i samarbete med Svenskt Näringsliv, LO och PTK.

Gör anmälan och hämta mer information på www.prevent.se.

Tid och plats 5 oktober, Nolia konferens, Signalvägen 3, Umeå Registrering och kaffe 08.00–08.30 Konferens 08.30–12.00

För ytterligare information kontakta: Ann-Kristina Borelli, projektledare för konferenserna, tfn: 402 02 26, ann-kristina.borelli@prevent.se Sofia Thorsson, vikarierande informatör, tfn: 08-402 02 52, sofia.thorsson@prevent.se