Säkert set – arbetsmiljösatsning för alla inom film och tv

Svensk film- och tv-produktion har utvecklats snabbt under kort tid. Fler produktioner, högre konkurrens och ökat tempo är några trender som kan påverka arbetsmiljön negativt. Därför släpps nu Säkert set, en kostnadsfri utbildning som rustar hela arbetslaget för en trygg och säker produktion.

En inspelningsplats myllrar av olika yrkesroller, men vem håller koll på att arbetet görs på ett tryggt sätt? Utbildningen Säkert set ger en introduktion till arbetsmiljöfrågor och hur man tillsammans kan skapa en trygg miljö, från planering till efterproduktion. Den vänder sig till alla som jobbar med film- och tv-produktion.

Utbildningen görs på webben och är kostnadsfri och tillgänglig för alla, vilket gör att även de som i dag studerar får möjlighet att inleda sin karriär med rätt kunskaper. Skådespelaren Alexander Karim programleder satsningen.

– Jag har jobbat på inspelningar i hela mitt liv, och gjort alla möjliga arbetsuppgifter. Det är ett lagarbete där alla har en viktig roll. Det är just därför jag tycker att Säkert set är viktig, eftersom den lyfter allas möjlighet att bidra till en schysst arbetsmiljö, säger Alexander Karim.

Inom branschen finns ett tydligt behov av mer kunskap om organisatoriska och sociala arbetsmiljöfrågor. Sådana så kallade OSA-frågor omfattar exempelvis planering, schemaläggning, konflikthantering och minskad stress.

– En god arbetsmiljö är en förutsättning för att vi tillsammans ska göra ett bra jobb. I en bransch med höga ambitioner och korta tidsramar är det särskilt viktigt att alla vet vad som gäller, såväl chefer som frilansare i början av sin karriär, säger Simon Norrthon, skådespelare och ordförande för Fackförbundet Scen & Film.

De senaste årens utveckling av svensk film- och tv-produktion ställer frågan på sin spets i och med större variation mellan produktioner, fler filmbolag och flerspråkiga arbetsplatser. Därför finns Säkert set även på engelska.

– Branschen växer, och vi har fler internationella produktioner än tidigare. Därför är det viktigt att alla som jobbar på inspelningarna har samma uppfattning om hur vi ska jobba med arbetsmiljöfrågor, säger Anders Karlsson, arbetsmiljöexpert på Medieföretagen, Almega.

Säkert set är en gemensam insats mellan Fackförbundet Scen & Film, Medieföretagen (Almega), Yrkesnämnden för Film och TV och arbetsmiljöorganisationen Prevent. Gå utbildningen här www.prevent.se/sakertset

Lisa Rönnbäck, projektledare Prevent, 070-091 52 59, lisa.ronnback@prevent.se

Simon Norrthon, förbundsordförande Fackförbundet Scen & Film, 070-571 33 00, simon.norrthon@scenochfilm.se

Anders Karlsson, arbetsmiljöexpert Medieföretagen, Almega, 08-762 69 85, anders.karlsson@almega.se

Citat

Jag har jobbat på inspelningar i hela mitt liv, och gjort alla möjliga arbetsuppgifter. Det är ett lagarbete där alla har en viktig roll. Det är just därför jag tycker att Säkert set är viktig, eftersom den lyfter allas möjlighet att bidra till en schysst arbetsmiljö.
Alexander Karim.